Skip navigation.

Andy

Trosrörelsen, ekumenik och annan religiös verksamhet är en del av denna bloggs innehåll

Evaluering

Idag skriver jeg på norsk, og det er fordi jeg ser at de siste artiklene har tiltrekt seg flest norske kommenatatorer. Disse artiklene har skapt en større storm enn først forventet, på tross av at jeg visste at jeg kom til å få reaksjoner. Hva er så resultatet av disse artiklene? At debatten til tider er både hard og anklagende har nok de fleste fått med seg, og jeg mener derfor det er på tide med en evaluering av de siste ukers debatt. Har jeg nått ut til noen av de kristne som jeg sa at jeg ville nå, og hvordan har de tatt imot dette? Har noen blitt klokere av å lese mine tanker rundt den Romersk Katolske Kirken, eller har det bare bidratt til at kristne søsken har slåss mot hverandre i verbal form?
Er det en frukt vi ønsker i våre liv?

Signaturen ”Random” skrev for noen dager siden en kommentar som jeg synes det er verd å ta med en gang til, for det illustrerer noe av problemet med denne debatten. Dette går begge veier, og ”Randoms” konstruktive kritikk rammer også meg. Jeg legger ut kommentaren en gang til, slik at alle kan se hva som sto i den.

”Hei Brødre (og Søstre)!
Nå har det vært mange artikler om den katolske kirke og dens totalt ukristelige doktriner. Jeg forstår godt hvorfor Andy ønsker å legge dette frem, siden Livets Ord i Sverige nå har begynt en livsfarlig flørt med den katolske kirke, og flere av brødrene på Levende Ord blir facinert av pavekirken. Samtidig, nå som debatten har rast i en del uker, bør man kanskje sette seg ned og evaluere hva som er frukten av dette.

Det virker ikke som budskapet når frem til dem som trenger å høre dette, men heller blir kverulert over av gjengangerne på bloggen. Samtidig må jeg si at det ikke er smart pedagogikk å innlede hvert innlegg med å si at RKK er Babylon den store sjøge. Tolkningen på Johannes Åpenbaring er det ingen av oss som har fasiten på, og vi som har fartstid i Trosbeveglsen får slike dommedagsutsagn og profetier rett i vrangstrupen, uansett hvor god begrunnelse man har for dem. Det holder jo mer enn nok å vise til hvilke fullstendig ubibelske læresetninger den katolske kirke underviser. Disse skremmende sitatene taler jo for seg selv.
Dessuten, vi har fått forsoningens tjeneste. Etter å ha brukt mye tid på kritisere det som er gale i forskjellige kristne sammenhenger selv, innser jeg at det er budskapet om Jesus som setter fri. Den Kristus som bibelen taler om.”

Hva er så fruktene av debatten? Brødre som har forskjellige meninger strider mot hverandre slik at det kan skape sår. Store ord og anklager som brukes for å svekke motparten, og for å prøve å vise at vedkommende ikke er troverdig. Resultatet av dette blir ikke alltid positivt, og derfor skriver jeg denne posten idag. Jeg har også uttrykt meg på en måte som ikke har gagnet de poeng jeg ønsker få frem, og for å være helt ærlig så har "Random" rett i at det ikke er behov for å gjenta gang på gang at jeg mener at DKK er skjøgen i Åpenbaringen. Også en av mine venner i Sverige som har fulgt deler av debatten har kommet med noen inspill, og jeg tar selvfølgelig disse signalene alvorlig. Vedkommede mener at debatten til tider bærer preg av pøbelfakter , og at det gjelder fler enn bare meg. Dette er ikke noe jeg ønsker, og skal førsøke forandre på både uttrykksmåte og mine til tider bombastiske meninger. Jeg skal fortsatt skrive om DKK og kommer også til å legge frem mer fakta fra både DKK og andre personer som kan være relevant å ta med. Jeg skal prøve å bli flinkere til å bare stille spørsmål, og heller la være å komme med svarene...
Jeg trenger tid på meg til å gjennomføre denne forandringen!

Ingen har fasiten på denne debattens hovedtema, på tross av at jeg mener at det finnes helt klare tegn til det i både lære og historien til DKK og tilsvarende kirker. Helt klart er at det i alle leire finnes mennesker som lengter etter den levende Guden, og som uttrykker det med de ulike former de tror er de rette. Gud ser uansett til den enkeltes hjerte, og det kan ingen av oss med rette kritisere! Vi kan selvfølgelig stille noen spørsmål til en del av det vi forundres over i noen religiøse sammenhang, og til det som skjer i økumenikkens navn. Det store spørsmålet som jeg og andre ofte stiller er; Hvor langt skal vi gå for å få den enhet kristne i alle tider så inderlig har lengtet etter? Jeg følger Livets Ords pastor Ulf Ekman i det han både sier, skriver og gjør, og for meg med bakgrunn ifra Livets Ord er det naturlig at mange av mine spørsmål handler om akkurat det. I en del fall forstår jeg ikke hva som skjer, samtidlig som jeg ser behovet for sann kristen enhet, og det er jo her mange faller av lasset. Hva er egentlig sann kristen enhet, og hvem avgjør om den er sann eller falsk? Noen parametre finnes det som vi kan bruke, og disse skal jeg bli flinkere til å bruke i mitt fortsatte arbeid her på bloggen.

Jeg vil ikke at økumenikken skal føre til at Skandinavias kristne inlemmes i Den Romersk Katolske Kirke, men at den enheten vi søker skal føre til at vi ser Jesus hos den enkelte uansett samfunn. Det i sin tur kan føre til at vi kan nå verden med evangeliet til frelse, og det er jo det som er hovedhensikten med vår tilværelse på jorden! Ingen blir frelst av å lese på denne bloggen, det vet jeg, og dette er ikke livet mitt. "Nådesbudskapet" har fått gjennomgå av mennesker i de fleste leire i Skandinavia, men for meg har det ført til at jeg har fått en større lengsel etter Jesus, og det ønsker jeg å dele med meg av til mennesker jeg møter.
Evigheten finnes nedlagt i de fleste menneskers hjerter, og du og jeg kan bidra til at mennesker ikke trenger å tilbringe evigheten i helvetet, men at de får møte vår Herre og frelser Jesus Kristus. Jesus er den eneste veien til Gud, og ingen kirke eller pave kan påberope seg å være veien til frelse.

Jeg tror at det er fler enn meg som har behov for å evaluere en del ting av dere som leser dette, men jeg ønsker uansett at dere fortsatt skal delta med deres forskjellige meninger her på bloggen. Vi kan være uenige, men vi bør respektere den enkeltes overbevisning, for hva den enkelte tror i sitt hjerte er riktig kan ingen ta ifra de med mindre DHÅ overbeviser om noe annet.

Jeg ønsker Guds fred til alle sammen!


Locations of visitors to this page

Fyra frågor om Katolska kyrkan och dess förgreningar.Vägen till enhet...

Comments

Anonymous 6. May 2007, 20:22

:-) writes:

Så här upplever jag det:
Dina artiklar har fått mig att tänka igenom en gång till vad jag tycker - och varför. Det har varit bra.
Däremot är ledsen över att se kristna dra blankt mot varandra och vara redo att strida ända till blodsvite .... :-(
På sistone tycker jag detta slagsmål börjat ta för mycket tid från mig - jag behöver rikta uppmärksamheten mer mot Jesus och inte mot vilda västerlandet och skjutglada norska cowboys!

Ruben Solvang 6. May 2007, 20:28

Veldig positiv artikkel andy! Ser frem til en debatt med god argumentasjon, og glimt i øyet :smile:

Anonymous 6. May 2007, 20:40

christianculture writes:


Hvis vi tar Jesu ord på alvor om å ta bjelken ut av vårt eget øye før vi går løs på flisen i vår brors øye, så innebærer det bland annet å erkjenne at vi selv kun ser stykkevis og forstår stykkevis og derfor trenger Jesu nåde og hjelp til å se våre egne blindssoner. Og ved å komme til den erkjennelsen at vi selv har blindsoner, kan vi kanskje møte våre kristne søsken i andre tradisjoner med en større ydmykhet som gjør at vi kan se at de faktisk har noe vi behøver, og ikke bare går løs på deres blindsoner.

Jeg tror det er mye visdom i hva Magnus Malm sier i sin bok "I Lammets Tegn":

” Det finnes utallige eksempler på hvordan frikirker/vekkelsesbevegelser og de gamle historiske kirkene (Den norske kirke, den katolske, den ortodokse) ”sitter på hverandres svar” Det som er mangler og traumer i den ene tradisjonen er den andres rikdom, på punkt etter punkt”


På samme tid som mange evangeliske kristne idag oppdager åndelige rikdommer i de historiske kirkene, så fører f. eks. den globale pinsevekkelsens enorme vekst i Asia, Sør Amerika og Afrika til at DKK føler det som en reel utfording, og vi skal ikke se bort fra at denne utfordringen vil føre til endringer også hos DKK.

Som et eksempel se følgende link:

http://www.catholic.org/international/international_story.php?id=23015


Andy 6. May 2007, 20:44

:-) ;
Bra att det fanns ngt med artiklarna som var positivt, även om du inte ger uttryck för att det var just artiklarna som var bra. Det fick dig till att tänka, och det är bra. Det har fått mig till att tänka ännu mer, och jag tänker fortfarande...
Helt rätt i att kristna inte borde slåss på detta sätt, och det är något av det som var tanken bakom denna artikel. Som jag sa, så gäller den också mig i allra högsta grad! Kom gärna tillbaka när debatten har en större grad av respekt och kärlek till andra trossyskon!

Mvh "Andy the kid"

Ruben;
Det var på tide med en evaluering, og jeg håper jeg klarer å snu på en del negative ting som dessverre har blitt litt for vanlig på bloggen. Glimt i øyet må vi ha, på tross av at tekstene ofte er alvorlige, men det viktigste av alt er at vi har nestkjærlighet! "Størst av alt er kjærligheten..."

Anonymous 6. May 2007, 21:45

Knut writes:

Joda, men vi må ikke bli for humanistiske i vårt forhold til Bibelske sannheter. Det er jo derfor de ulike sektene har fått kommet inn i Kristi Kropp og fått lov til fortsatt eksistens. Hyrdene i mengighetene må ta et kraftig oppgjør med ALL vilfarelse, ikke flirte med dem eller late som om Sannheten er relativ. Det er den så absoutt ikke. Siterer et vers av Paulus til slutt. Gal 1:10 "Søker jeg nå å bli anerkjent av mennesker – eller av Gud? Eller søker jeg å gjøre mennesker til lags? Dersom jeg ennå søkte å være mennesker til lags, da var jeg ikke Kristi tjener".

Knut, Østlandet.

Anonymous 7. May 2007, 07:02

:-) writes:

Andy:
Som du mycket riktigt observerar har jag ännu inte någon åsikt om dina artiklar. Artikelserien är ju inte slut än! Jag ser med spänning fram mot den praktiska tillämpningen. Hur ska vi kunna klara av att både hålla på sanningen (att Romersk-katolicism inte är så 'ursprunglig' som den själv tror) och möta katolikerna i vår vardag och göra dem till sådana Jesus-freak vi själva är?
:-)

Andy 7. May 2007, 07:07

Hei Knut!
De bibelske sannheter mht villfarelse må vi ikke kompromisse med, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. Jeg står fast ved hva jeg har skrevet, men tar selvkritikk for hvordan en del ble skrevet.
Jeg kan få frem de samme poengene på en litt annen måte, og det tror jeg også er sunt for debatten videre. Sannheten er ikke relativ men absolutt, og jeg tar da utgangspunkt i bibelens lære sammenlignet med villfarelse a´la DKK.

ChristianCulture;
Dette handler ikke om å se flisen i min brors øye, men som Knut var inne på handler det om regelrett villfarelse. Så er det selvfølgelig ulike måter å fremheve poengene på, og det er som sagt der jeg vil ha en forandring. Respekt for den enkelte er viktig, men respekten må ikke være et hinder for å si fra om ting som helt klart er feil, og som i en del tilfeller må advar imot.
Spørsmål må stilles, og konklusjonene får være opp til leseren, men vi må ikke være redde for å kalle en spade for en spade! :smile:

anita 7. May 2007, 09:30

Andreas,forstår hva du ønsker. Saken er at du er snill som lammet selv innvendig og ønsker ikke å såre eller skape harde konflikter mellom folk. Utfordringen din blir likevel den at Gud sender sitt ord som en skarp pil fra deg og Han ønsker at det skal være så. Profetisk skriver du for å vekke folk opp og for å lede folk tilbake til Jesus - right ? Siden du er snill som et lam, så velger Gud deg til akkurat det. Det blir noe du må gjøre på tross av reaksjoner og du trenger ikke beklage deg, ( selv om vi klart kan bli flinkere i å ord legge oss vist) Den Gud sender deg til må du gå til og alt Han befaler deg å tale må du si . Ikke forvent deg mange venner, men Guds vennskap holder :smile:
Anita
Eagleview

anita 7. May 2007, 09:41

Falsk enhet / sann enhet
All enhet mellom 2 individer eller mellom menigheter som er bygget på lære, enighet, tradisjoner, rase eller ...
en falsk enhet. Sann enhet mellom troende er kun ut ifra
at de involverte har felleskap med og ledes av Guds ånd.
De er Guds barn som ledes av Hans ånd - ikke sant ?
Jesus ønsket felleskap med oss og ber derfor om denne form for enhet der vi alle deler felleskapet som Jesus har med Faderen, at vi er ett med FADEREN slik Jesus er det. Alle som lever der i felleskap med Gud, er ett med andre mennesker som også har dette felleskapet.
Så enkelt ser jeg på dette med enhet
Anita
Eagleview

Anonymous 7. May 2007, 15:49

Anonymous writes:

Disse debattene om DNK tror jeg har minimal nytte!

Utrolig hvor mye rot som er skrevet, og utrolig hvor mye tid en som gidder å lese alt bruker på det (ja, jeg gidder ikke lese alt, og ja jeg uttaler meg gjerne allikevel).

Tror dere rett og slett er opptatt av unyttige diskusjoner som ordet ber oss holde oss langt unna.

Bra du våger å evaluere det du holder på med. Blir det noen forandring, eller skal vi forlate deg og si at dette her går rett vest? Kanskje vi må ha inn nye folk :-)

Andy 7. May 2007, 16:00

Hei Anonym;
Dette er ikke unyttige diskusjoner, og jeg regner med at du mener mine artikler.
Jeg kommer til å skrive mer om dette, og hvis du tror at Skriften ber oss om å holde oss vekk fra å advare mot villfarelse og førførelse, tar du feil.
Din avsluttning skjønner jeg meg ikke på, men du er fri til å ikke lese her.
Alle må evaluere sitt arbeid etter en stund, men det betyr ikke at jeg treker meg tilbake. Det kommer en forandring, men om alle liker den tviler jeg på.
Knut har rett i sin kommentar om at vi ikke skal være mennesker til lags, og Anita er inne på det samme.

Det kommer mer. MYE mer! :wink:

Anonymous 7. May 2007, 21:49

Vegard Andersen writes:

Her har vi litt ekte enhet: http://vegardandersen.blogspot.com/2007/05/en-gledelig-nyhet_07.html

Andy 8. May 2007, 13:25

Hei Vegard;
Takk for dette! Jeg leste det på nettet, men var klar over at det kom til å skje.
Helt riktig; dett er er enhet som jeg kan si ja og amen til, for den baserer seg på Jesus, Jesus og atter Jesus, og ikke synkretism med en hedensk religion.

Anonymous 8. May 2007, 23:52

Gordon writes:

Blir du med til Karmøy?

Andy 9. May 2007, 07:04

I utgangspunktet jobber min kone hele den helgen, og jeg har ikke barnevakt...
Tror dessverre jeg må si nei! :frown:

Anonymous 11. May 2007, 14:37

Anonymous writes:

Og hva er villfarelse?

Alle som diskuterer kan jo si at den(de) andre parten(e) har fart vill.

Og det er akkurat det du gjør.

Så hva blir da definisjonen på unyttige diskusjoner?

Stiller bare noen spørsmål.

Andy 11. May 2007, 14:48

Villfarelse kan være mye, men i utgangspunktet er min definisjon at det som fører mennesker bort fra Kristi lære, og som helt klart strider mot bibelens ord er villfarelse. I denne sammenhangen er det jo snakk om den katolske kirkes lære, og det finnes mye i den som ikke kan forsvares utifra skriften. Les litt i katekesen og sammenlign med Skriften. her er adressen; http://www.vatican.va/archive/compendium_ccc/documents/archive_2005_compendium-ccc_sv.html

I disskusjonene er det klart at vi kan ha forskjellige meninger uten å være nødt til å kalle hverandre for vranglærere. Våre ulike meninger kan føre til at vi kanskje skifter mening etterhvert, og det er jo litt av hensikten med en diskussjon/debatt.

En unyttig diskussjon er når motparten hevder sin rett uansett hvor gode beviser den andre viser til, og det finnes det mange eksempler på. Å advare mot villfarelse er ikke unyttig, men jeg skjønner poenget ditt! :smile: