Maktovergrep!
Tuesday, 31. October 2006, 21:01:31
Vi har inte haft kontakt på mange år, og jeg var ikke klar over at han også var blitt utsatt for maktmenneskene i Livets Ord.
Jeg vil be dere lese dette nøye, for det bekrefter atter en gang at det ikke er snakk om 1 eller 2 som har blitt ”sjelslig voldtatt”,
men det er mange!
Det handler ikke om bitterhet og hevn, men det handler om å få frem sannheten om hva Livets Ord har drevet med i mange år. Livets Ord viser ingen villighet til å bemøte kritikk, og de tror at de med taushet kan legge et lokk på historien.
Beklager Livets Ord; den gleden skal dere ikke få!
Sannheten kommer frem! Om det tar litt tid får så være, men den kommer frem, og da nytter det ikke å si at man ikke var kjent med at mennesker ble behandlet som avskum!
For det er nettopp Livets Ords menneskesyn som har forårsaket at slike ting har fått lov til å forekomme!
Jeg skal love dere at jeg ikke kommer til å gi opp dette, og finnes det mennesker som leser dette og ønsker å fortelle SIN historie, så er det bare å ta kontakt med undertegnede.
Ingen kan flykte fra sannheten for evig! Ikke engang Livets Ord...
Andy
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Tjihoooo Andy Glandy!
Måste säga att det var MYCKET intressant att läsa dina bloggar..
läste just ditt brev till Ulf...
Du har ju så klart klockrent rätt! Sådana otroligt sjuka grejer man fick vara med om...
Kommer du ihåg den där norska tjejen som inte fick ha håret utsläppt, för att det var orena andar…
Vem minns väl inte hysterin kring skivbrännarbålen? Jag slängde faktiskt en Carolaskiva, hahaha, kokooo!!!
Överdrifter i överandlighetens tecken. Allt för att få lite respekt av de
som var "frälliga", slipsnissarna längst fram som bara ville komma nära de
stora andliga ledarna, komma upp i hierarkin!!!
Ojojoj, jag klarade mig länge för samtal jag med, men på slutet var jag ( och "Olle" och "Bengt"), de svarta fåren.
De där avfällingarna som det aldrig blev ordning på. En gång när vi varit hemma och sett en Bond-film istället för att gå på ungdomsmöte, fick vi skämmas. Det kom så klart fram,
för det fanns ju spioner överallt! Stefan stannade upp mitt i predikan, sa åt alla i
salen att vända sig mot oss och skrika dagens bu...japp, han räknade t.o.m. ned, och
alla skrek BUUUUU till oss! Skitkul!
Man var tidigt stämplad som upprorisk, oren, eller en gammal favorit; man var full av gyckel!
När jag var 14 år sa studierektoren till mig att jag var som en rutten sjö med
inget utlopp, bara ett inlopp. Eftersom jag inte var ute och knackade dörr
och vittnade! ”Som en försurad sjö”. Kommer ihåg att det gjorde ont att höra.
Så klart att man blir skärrad! Allvarligt, just studierektoren; han var en av de värsta! Han var en arrogant översittare. Kallade mig tidigt för ögontjänare och tryckte ner mig i skosulorna.
Jag blev avstängd 2 veckor i gymnasiet, för att jag varit "så redlöst
berusad att jag inte kunde gå"! Detta hade en spion sagt till honom!
Sanningen är att när vi tältade med "Berta" och hennes kompis, så drack de sin sprit och jag tog EN klunk av en öl! En klunk! Jag sa detta, men fick till svar at;"det är lika stor synd det" Suck. Jag blev utkastad ur skolan och församlingen när de skulle statuera ett exempel, och behandlingen av mig under den tiden var tragisk.
När jag upprepade nätter hört min mor gråta sig till sömns, så gjorde jag som
pastorerna sa till mig. Jag sökte upp Ulf, Stefan och studierektoren, sade förlåt och
sa att det inte skulle hända igen o.s.v.
Studierektorene hade lovat att det var enda sättet för mig att komma tillbaka och ta examen.
Fast fick jag komma tillbaka efter detta? Fick jag nåd när JAG sträckte ut min hand? Nej, de
trampade på mig och min familj, sket i allt vad jag sa, för de hade redan
bestämt sig! Jag ansågs väl som förlorad, fullpackad med demoner!!! Sunt att växa upp så…
Ja, som du säger, man kan räkna upp hur mycket som helst!!! Det känns faktiskt
skönt att skriva av sig sådant här. Jag går nästan aldrig och tänker på det,
men ibland så kommer man ihåg hur kontrollerad man var.
Jag är ändå stolt över att jag inte lät mig knäckas. För det var en sån miljö; ”Kom som du är, men bli som oss. ANNARS...annars spyr Gud ut dej ur sin mun!” Sinnessjukt...
Nåja... Hoppas att du och din familj får en kanonmysig vinter!
"Lennart"
Mail nr 2 fra samme person
Hej igen din avlånga bäver!
Visst får du berätta min story på bloggen, inga problem. Fast jag måste klargöra en grej.
Jag blev avstängd dom första två veckorna i sista
gymnasieåret för att ha tagit en klunk öl, som jag berättat om. Orsaken till att jag blev utkastad var ju att det kom fram att jag och XXXXX "levt i orenhet". 3 månader innan min examen blev jag kickad och fick läsa hemma resten av tiden. Som sagt, det hjälpte inte med att be om förlåt till alla pastorer och rektorer, trots löftet om att jag skulle få komma tillbaka då!
När mina föräldrar var på ett samtal hos Ulf och Stefan, sa Ulf att jag hade satt igång en porrfilm med XXXXX som vi skulle titta på, för det hade XXXXX själv sagt.
Hon försökte ljuga sej tillbaka till skolan! Alltså EN LÖGN!
Faktum är att för 2 år sen ringde XXXXX till mina föräldrar och bad om förlåtelse
för detta, och det var stort gjort av henne! Ulf och Stefan valde att tro på lögnen.
Min pappa sa nåt klockrent till Ulf ;"Hur tror du man bäst smälter
norrländskt stål?” Genom värme eller kyla?" Grymt bra!
När mina klasskamrater skulle ha avslutningsfest på nån herrgård på landet
bjöd dom in mej. Detta hade tydligen studierektoren godkänt. Fast på själva examensdagen i kyrkan var jag inte bjuden! Nej då! Jag skulle vara hemma och skämmas! Istället tog mina föräldrar med mej på olika evenemang i Stockholm den dagen, så att jag inte skulle känna mej alldeles utanför på min examen.
Förresten, jag gick aldrig på den där festen på kvällen, var inte så sugen
på att komma in där med svansen mellan benen, och tillåta vissa att se ner på mej.
När det var reunion 2003 så åkte jag inte heller dit. Som du kanske förstår. Jag hatar överandlighet!
Det hela började med att Stefan frågade XXXXX om hon var oskuld.
Nej, den har"Lennart" tagit, sa hon. Studierektoren kallade in mej på kontoret och frågade hur många gånger vi haft sex. "2 gånger," sa jag.
(det var avbrutna samlag, eftersom jag inte ville riskera att göra henne med barn.
Varför hade ni inte sex vid fler tillfällen, frågade han.
Vi fick aldrig möjlighet att göra det oftare, sa jag. Ganska kaxigt, va? Hehe.
Han sa att jag hade 24 timmar på mej att berätta för mina föräldrar att jag var utkastad, annars skulle han ringa hem till dom och berätta.
-Har du sån pass bra relation till dina föräldrar att du kan berätta det här för dom, sa han hånfullt.
Jag berättade samma kväll.och våra liv slogs i spillror. Alla i skolan hade ju skrivit ett kontrakt att vi skulle avhålla oss från tobak, alkohol och sex. Detta var ju ett solklart kontraktsbrott! Jag som trodde att det fanns förlåtelse för alla.
Nej, jag skulle straffas!
Tiden som följde var ingen lätt tid. Fast det gjorde mig bara starkare, och mer självständig som person.
Idag tål jag inte att folk försöker säga åt mej hur jag ska leva mitt liv. Jag har blivit tillräckligt styrd och kontrollerad. Trots all skit så har jag aldrig blivit bitter på Gud, bara så otroligt kränkt av dessa människor med "makt"
Nu fick du veta lite mer. Skulle vilja avsluta med en riktig LO-klassiker.
När läraren frågade klassen var vi ville åka på skolresa och "Olle" svarade Mallorca.
Läraren blev vansinnig, spände ögonen i stackars "Olle" och pekade på honom och
sa med hög röst: "Ja, det är klart, att har man orenhet i sej, så är det klart att man vill dit!"
Tillåt mej asgarva! En annan mindre rolig sak var när dom förbjöd mej och "Olle" och "Bengt" att träffas. Vi skulle helt plötsligt sluta att vara kompisar, för vi drog ner varandra i avgrunden. Fast det är en annan, tråkig historia.
Nej du Glandy. Jag undrar om vi nånsin får nån ursäkt för allt! På ett sätt kan
dom köra upp ursäkten i röven, på ett annat sätt så skulle det kännas riktigt bra.
Visst är det skönt att vara unik och inte tvingas vara som alla andra?
Länge leve rättvisan!!!
Vi hörs mer!
"Lennart"
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________-
Jeg kommer tilbake med mer etterhvert /Andy
Sykdommen er stor i TB.
By anonymous user, # 1. November 2006, 16:03:50
syke syke historier du kommer med da. Stå på og gi oss sannheten...
By anonymous user, # 1. November 2006, 17:31:26
Jepp, enig med de ovenfor. Stå på, la oss få høre sannheten om denne syke bevegelsen. Ingenting sjokkerer lengre.
By anonymous user, # 1. November 2006, 18:55:31
Greit nok at du dokumenterer endel syke hendelser, Andy. Glad for at de kommer frem i lyset, selv om jeg personlig stort sett har positive erfaringer med de personene du nevner. Vil forsøke å få kommentarer fra dem når jeg treffer dem..
Men, synes at din venn Lennarts holdning til førekteskapelig sex er under pari, og kan forstå frustrasjonen til lederne når han svarte som han gjorde. ("Vi fick aldrig möjlighet att göra det oftare", sa jag. Ganska kaxigt, va? Hehe.")
By anonymous user, # 1. November 2006, 21:55:09
Jeg kommer tilbake med flere historier...
Jeg tror ikke at du vil få noen interessante kommentarer fra noen av lederne i Livets Ord, med unntak av Stefan Salmonsson! De mener at de ikke har gjort NOE galt, og defor ikke har noe å be om tilgivelse for. Jeg har mottatt en mail ifra Stefan idag, og setter pris på det som han skrev! Han har min respekt!
Kul att du besökte bloggen forresten!Välkommen tillbaka!
By Andy Glandy, # 1. November 2006, 22:06:00
Enig med både Sturla og Andy her. Likte ikke holdningen til Lennart i den situasjonen. Likte ikke holdningen til lederne i den situasjonen.
By anonymous user, # 1. November 2006, 22:49:16
Jeg er enig med Torgils...
Er i Uppsala nå, satser på å få til en liten prat med noen...
By anonymous user, # 1. November 2006, 22:52:05
Det finnes så ufattelig mange historier, og hvis dere skal henge dere opp i en sånn detalj som den kommentaren der, så gjør dere som lederne i Uppsala; leter etter noe som kan svekke troverdigheten til personen som fremfør kritik/sin historie!
Jeg har noe på gang med Livets Ord! Om det tar en stund så får det gjøre det!
Sturla; *Edit* Jeg ber deg om å IKKE snakke med ledere i Livets Ord om dette ! Dette er noe som du strengt tatt ikke har noe med, og JEG jobber med denne saken nå, derfor vil jeg ikke ha noen innblandning fra deg! Ikke vondt ment Sturla! *Edit*
Du skal vite at historiene er sanne, og det som beskrives av overgrep i fra ledere er virkelig!
Jeg har sendt 2 brev. Svarer de ikke meg, men kommenterer til andre om hva jeg har skrevet, så er det ille! Uansett får du hilse til både Ekman, Ekh, Jan Blom og flere ifra meg hvis du snakker med de!
Jeg fikk som sagt et svar ifra Stefan S, og jeg håper at de i Uppsala også svarer!
By Andy Glandy, # 2. November 2006, 06:26:47
Andy, amazing reading (again!!).... "Burning" CD's got a whole new meaning after LO's crazy/stupid/sick/ actions when throwing CD's in the fire... During the inquisition people got burnt after being accused for witchcraft, so "Lennart" should be happy they only burnt his CD's...
Just a thought: CD's are supposed to be re-cycled to protect our environment and not burnt, so maybe we got a case here Guys.....
And as I mentioned earlier the leaders at LO has no empathy and forgiveness is something that never existed among these "holy" and righteous men of God... They will never apologize to all the people they abused....
By anonymous user, # 2. November 2006, 12:47:25
Fikk Livets Ord noen statsstøtte for arbeidet på denne tiden? Isåfall burde de ha vært politianmeldt.
By anonymous user, # 2. November 2006, 13:05:35
Jeg må bare si; Godt svart, Lennarts. Jeg hadde svart det samme. Pryl skulle de hatt, hele denne udugelig og umodne lederpunten...
By anonymous user, # 2. November 2006, 16:01:14
Jeg har også svart frekt i smataler med flere av Livets Ords ledere i min ungdom! Som jeg sa så var det en måte å ikke la seg knekke av disse maktsyke personene!
For de som ikke var en del av det miljøet som vi vokste opp i på Kivets Ord, så kan det være vanskelig å forstå alt. Her får du noen korte historier, men det var så ufattelig mye mer som skjedde, og jeg tror de fleste hadde blitt rystet hvis alt ble lagt ut her!
Livets Ords universitet har et latinsk ordtak som skal vise hva de står for, og det lyder slik; "Pro Christo Et Veritate". For Kristus Og Sannheten!
For meg virker det som om de er redd for nettopp Sannheten...
By Andy Glandy, # 2. November 2006, 16:23:36
For meg er det viktig å stå for sannheten. Derfor velger jeg kun én side: Sannheten. Hvis sannheten går imot Livets Ord, så velger jeg sannheten. Hvis sannheten går imot Lennart, Andy, Sturla eller Torgils, så velger jeg sannheten. Bør ihvertfall gjøre det. For meg er det en liten test om jeg tør å si imot de jeg egentlig for det meste er enig med, eller om jeg er feig og tier stille. Det er det jeg har gjort så mye, og for meg er det er en del av det å ikke tøre å si ifra av frykt for reaksjonene.
Derfor støttet jeg Sturla i det han skrev. For meg virker det som Lennart tok litt lett på det han hadde gjort. Samtidig har jeg ingen problemer med å se at behandlingen han fikk var helt feil. Og har også forståelse for at man under press kan si noe frekt og dumt.
Men jeg syns ikke du skal fjerne noen setninger selv om vi reagerer på dem. La de bare stå og la folk tenke selv. Jeg ville bare ikke at det skulle stå uimotsagt.
Hele historien som helhet minner meg sterkt om kvinnen som ble grepet på fersk gjerning i hor, og hvordan fariseerne trakk henne til Jesus for at de skulle få steine henne.
Hun fikk høre: "Jeg fordømmer deg ikke, men ikke synd mer." Det var vel det han egentlig trengte å høre.
By anonymous user, # 2. November 2006, 17:14:09
Det var jeg som skrev den forrige kommentaren hvis det skulle være tvil.
Historien forteller om en kultur som egentlig ikke er interessert i sannheten, men som vil avsløre, konfrontere og ta et oppgjør med de "verste" syndene. Dette blir kontroll, lite barmhjertig og kjærlig.
Jeg var i Uppsala i 2 år og ante ikke at dette foregikk, så jeg syns du bare skal fortsette å skrive, selv om jeg kommer med kritiske kommentarer. For det kommer jeg til å fortsette å gjøre!
Tror forresten jeg vet hvem den "norska tjejen" er som ikke fikk ha håret utslått. Hun hadde langt, tjukt lyst hår, og fikk beskjed om at guttene ble forstyrret, og så bare på håret hennes. Dette var jo ikke bra, så hun fikk ikke la det henge fritt. Hun var ganske oppgitt. Stakkars henne. Og stakkars gutter. Fikk ikke lov å være ung.
By anonymous user, # 2. November 2006, 17:27:16
Sannheten ER det viktigste, og hvor den kommer ifra er ikke det primære!!
Målet mitt er å fortelle sannheten, og om det er noen som mener at jeg ikke gjør det, så er de selvsagt velkommen med kommentarer om det! Jeg skal ikke sensurere kritikk mot meg så lenge det er saklig og ikke går inn under personhets!
Torgils; Jag diggar dig!
Har allerede kjøpt inn maten, så jeg håper at du kommer!
By Andy Glandy, # 2. November 2006, 17:41:27
Oi,oi,oi. I'll be there.
By anonymous user, # 2. November 2006, 18:59:30
Jeg vil selvfølgelig respektere ditt ønske, Andy, om å ikke blande meg inn i din sak! Men, om jeg treffer dem, vil jeg gjerne høre om de har noen kommentarer til ting jeg leser på norske blogger for tiden...? Ok?
Når det gjelder "Lennart" var mitt poeng at han rett og slett har en dårlig sak. Ikk at jeg på noen som helst måte forsvarer reaksjonen han ble møtt med (jeg har selv sittet i tilsvarende situasjoner i min tid som ungdomsleder, og kan ikke fatte og begripe hva som foregår i hode og hjerte på ledere som reagerer slik), men vi snakker jo tross alt her om en ung mann som hadde begått en (grov) synd, uten å være villig til å angre eller omvende seg. (Ikke krangle med meg om graderingen av synd - det er uviktig i denne sammenhengen).
Ser forresten av Stefan har fått seg briller... Fine!
By anonymous user, # 2. November 2006, 19:33:04
Sturla skrev om "grov synd". Nja, det är att ta i, tycker jag. Och då finns det inom Livets Ord vuxna väl gifta män som gör värre saker. Som till exempel Bolandsskoleläraren på skolresorna till Afrika. Men då Uppsala Nya Tidning började skriva om fallet och bad Livets Ord om en kommentar, hade de redan strukit honom ur medlemsmatrikeln, så att de kunde säga att han inte var medlem. Vilket hyckleri.
By anonymous user, # 4. November 2006, 09:39:11
Hei Andy.
Forstår at du kunne tenke deg å ta opp saker med ulike folk på Livets Ord, men håper du har tilgitt dem. Det er beste måte å gå videre i livet, slik jeg ser det.Menigheten Livets Ord har gjort og gjør mye bra. Kjempefint om du setter lyset på det som er dårlig, slik at de innvolverte innrømmer dette. Dersom de fortsetter med synden, kan du jo publisere det offentlig på bloggen din. NB: Alle gjør feil, og ingen er perfekte før himmelen.
Vær velsignet.
By anonymous user, # 4. November 2006, 19:07:45
Jeg skriver jo om tilgivelsens kraft, så jeg skjønner at det forventes at jeg tilgir dem!
Ja, jeg har gjort det, men det hindrer meg ikke i å ta denne debatten med dem! De har ikke vist noen som helst tegn til anger, og de mener i de fleste tilfeller at de ikke har gjort noen feil. Kritikk mot Livets Ord blir sett på som en uting, og de bruker dessverre skitne metoder for å sverte sine motstandere. Jeg har en dialog på gang nå, og om den blir positiv eller negativ, får tiden vise.
Jeg synes egentlig at det er trist å måtte kjempe en kamp mot disse maktovergrepene, for det som jeg og andre beskriver her burde aldri finne sted i en menighet!
Du skriver at Livets Ord har gjort mye bra, og det er også sant. Dessverre har de gjort ufattelig mye dumt, og noe av det kunne sikkert vært forfulgt av myndighetene også, for det er i mange tilfeller helt horribelt.
Jeg definerer Livets Ord som en sekt idag, og mye av det skyldes hemlighetsmakeriet og den tausheten ang overgrepene som de har begått. Kritikk mot Ekman er ikke tillatt i Livets Ord, og de har et sterkt nettverk rundt seg til å forsvare dem! Vi snakker ikke om en liten forening, men om et verdensomspennende nettverk!
Alle gjør feil, men det som betyr noe er hva vi gjør med våre feil! Livets Ord velger å ikke gjøre noe, og det kommer av den tankegangen som de har i bevegelsen. Jeg kommer tilbake til det i en annen post!
Takk for at du besøkte bloggen!
By Andy Glandy, # 4. November 2006, 21:01:44
Hei alle sammen:)
Endelig blir det ryddet opp i ting i Norge...som har vært så alt for langt fra noe man kan kalle en Gud...
Har opplevd en del ting selv gjennom menighetsliv...blitt løyet til...sett at ledere har kontrollert sine mennesker i menigheten....
Spørr du meg er de maktsyke mennesker som ikke ville fått noe slags posisjon ellers i samfunnet...i allfall de jeg har møtt...har ikke noe å komme med...noen har ikke en gang en utdannelse...ikke en gang VGS...greit nok at livets skole er bra...men fy søren...og disse folka skal lære oss....
'og denne holdningen med kall og sån...helvete heller....mange slutter skole og skal liksom bli predikant eller lovsangere...om man vil gjøre noe med samfunnet må man være der folket er....og BEKLAGER folkens...det er vel ikke noe hemlighet at de ikke er i menigheten....
menighetene bør begynne å heller leve ut gode gjerninger i daglilivet....det dummeste jeg hører er: ...jeg skal be for deg...også klapper de kanskje vedkommende på skulderern...men hva med en prat...eller et teppet om man fryser...osv...se behovene...
Har fått alt dette langt opp i halsen og vel så det, kommer nok til å holde meg langt unna alt dette menighetsgreiene...er et skuespill på høyt nivå...de lyver å spiller til de tror på det selv....att det går an...helt utrolig....
Måtte bare få ut litt frustrasjon...blir nok av det når man har fått prøvd seg noen år i menighet kan man trygt si.......
håper folk blir opplyste og begynner å tenke selv...si imot lederene sine om noe blir sagt feil...ikke godta alt...sammen kan det bli en forandring..men noen må snakke...og det tror jeg er i ferd med å skje....ikke alle ledere går an å snakke til heller for da er det noe galt med deg....såne burde fått sparken....skulle vært i menigheten som i fotball...gjør du ikke jobben din får du sparken....sån er det jo ellers i arbeidslivet også...hvorfor skal det være anderledes i menighetenm....?
Kanskje finnes det en Gud alikevel..hvem vet...? men han er ikke i menigheten det er i alle fall sikkert...tror han har avsky for det som skjer der...
Hilsen "har menighet godt plantet i halsen"
By anonymous user, # 26. November 2006, 16:00:49