Iris MH

, ,

Nu har jag bestämt mig. Iris fyller ett år i oktober och jag vill ta ut henne på MH rätt så tidigt. Har haft kontakt med Iris snälla uppfödare Eva och även om ett gemensamt vore roligast med alla tre systrarna så skulle ett sånt bli av först en bit in på nästa år nere i Göteborgstrakterna. Dessutom vet jag inte säkert att Iris alla två systrar kommer att komma. Att dels vänta så länge och åka ner till Göteborg för att se ett syskon samma dag... Kalla mig lat men jag tycker inte att det är värt det.

Så vi stannar i Stockholm och jag kommer att ta ut Iris på MH här. Jag får köpa en ny kamera så jag kan filma det hela till Eva!

Känns konstigt att tiden gått så fort och att hon ens fyller ett år nu inom kort! För att inte tala om att den lilla hoppeloppan ska ut på MH rätt snart då! Shit, är hon verkligen skottfast, tänk om hon inte vill kampa, tänk om hon sticker till skogs och aldrig mer kommer tillbaka?! Det ska bli sååå roligt att ta reda på svaren på det och det pirrar i magen när jag tänker på det. Kul!
Bloggtoppen.se Husdjur Top Djur & husdjur bloggar online counter

FönstertittarePastatassen har haft middagsbesök

Comments

Vanja Dobblogg Thursday, September 17, 2009 5:30:57 AM

Åh, jag förstår verkligen din nervositet. Man går ju och tänker på det från att de är små ulliga puppisar, och plötsligt är det dags.
Jag är skitnervig, men vi har ju ändå ett litet tag kvar! Mest rädd är jag för att få en dålig testledare, som inte uppför sig proffsigt, t.ex. inte leker på ett bra sett, eller bara slänger sig över hunden i hälsningen....nervous nervous nervous
Eller som min vän som är nervös för att hon själv ska hoppa högt under skotten:)

Tycker att det är bra att du ska göra MH't i hemmatrakten. Det hade ju vart tråkigt om du får ett orättvist resultat för att hon inte är sig själv efter den långa resan!
Fast kommer du till Gbg-trakterna hade ja ju annars kunnat vart figge:D

NillaNillaoFilippa Thursday, September 17, 2009 5:46:33 AM

Jag har full förståelse för att du inte åker hela vägen till Göteborg. Ni har säkert gott om fina MH-banor och duktiga testledare och beskrivare att välja på i Sthlmsområdet. Det kommer garanterat att gå jättebra! Ta det bara lugnt och ha kul!

TessanmyScooby Thursday, September 17, 2009 6:40:38 AM

Å vad roligt smile Jag tycker det där med MH´t var ganska skoj.. Även om jag ångrar stort att jag gjorde det på sommaren..

Renée PerssonRebeAda Thursday, September 17, 2009 8:18:23 AM

Jag tycker att du gör rätt val sen att ta testet kanske i SDKs regi på Löttingelund hade ju varit väldigt trevligt. Eller kanske Briardklubben som brukar vara på Löttingelunds område.

www.galjar.seGaljar Thursday, September 17, 2009 8:28:35 AM

star Vanja, har du några planer på ungefär när du vill ta ut henne på MH?

Jag har också tänkt lite på alla de där mardrömsgrejjer som kan hända, men va fasen då ser det sämre ut på pappret men i verkligheten kommer jag att veta vad jag har och vad som hände, så det oroar jag mig inte så mycket för. Jag tror mer på att Iris ska få en knäpp och hitta på nåt galet. bigsmile

Nu omvärderar jag mitt beslut när jag hör vem som hade kunnat vara figge.. wink

star Nilla, tack för stöd. Jag känner mig lite "svikig" nämligen som pajjar chansen till att hela kullen faktiskt skulle ta och köras samma dag.

Men det känns bra att ha bestämt sig att stanna hemma ändå. Så det ska bara bli kul att se vad lilla loppan hittar på! up

star Tessan, ja det är kul med MH faktiskt! Men det var synd att din brunis fick det så varmt som sagt..

star Renée, tack! Det känns som rätt val så jag hoppas att det blir bra. up

Vanja Dobblogg Thursday, September 17, 2009 10:38:12 AM

smile
Det brukar ju inte hända så mycket galet, och skulle det mot all förmodan göra det, så kan man ju alltid avbryta. Känner en som råkade ut för att en knasig älg i lugn och ro traskade in mellan spökena, hunden blev helt tokig, beskrivaren tyckte väl ändå att han kunde bedömma hunden för han avbröt inte, och föraren visste inte att man kunde avbryta så det resultatet blev lite knas:D

Jag har inte riktigt bestämt mig än för hur gammal hon ska vara, men tycker nog att det blir bra nån gång runt 14-15 månader... Jag tänker att hon fortfarande måste vara rätt rå, så att hon inte är för uppfostrad, men samtidigt så är ju inte dobbisar kända för att vara tidigt utvecklade...
När blir det för Iris?

Myscooby:
Varför är det dumt med MH på sommaren?

NillaNillaoFilippa Thursday, September 17, 2009 11:27:54 AM

Men om föraren bryter får man ju inte göra om testet. Det sa i alla fall beskrivaren när jag var och tittade på ett MH dobermannklubben arrangerade.

Dobblogg: Har man en hund som är värmekänslig är det dumt att göra det på sommaren, för då orkar den kanske inte reagera på alla retningar. Annars är det ju ingen fara.

Vanja Dobblogg Thursday, September 17, 2009 12:07:42 PM

Jaja, tänkte inte så långt:D

Varför sa han så?? confused:
Man får göra om MH't såvida du själv bryter, men däremot inte om beskrivaren bryter..

Anette & Tottenettanb Thursday, September 17, 2009 1:15:30 PM

Det kommer att gå jättebra för Iris! Det är ju ingen tävling detta här!!!
Det viktiga med MH är att dom avreagerar fort och lätt efter varje moment. ATT dom sen reagerar mer eller mindre kraftigt är ju självklart men det är viktigt att dom avreagerar och där läggs mycket av bedömningen också!

Jag tror att Iris kommer att gå med rumpen viftandes och avreagera bra under hela banan, det är min övertygelse yes

Och kom ihåg, så länge som det är du själv som bryter så får du göra om det igen! (Håll bara lite koll på att hon inte snart ska löpa eller något sådant, det är inte att rekommendera då dom ju inte är sej själva riktigt då..)

NillaNillaoFilippa Thursday, September 17, 2009 1:49:03 PM

Så märkligt att beskrivaren sa precis tvärtom på det MH jag var och tittade på confused Beskrivaren borde ju ha koll själv ... Jag hittar ingen information om vad som gäller i MH-anvisningarna heller.

Anette & Tottenettanb Thursday, September 17, 2009 4:32:32 PM

Originally posted by NillaoFilippa:

Så märkligt att beskrivaren sa precis tvärtom på det MH jag var och tittade på :confused: Beskrivaren borde ju ha koll själv ... Jag hittar ingen information om vad som gäller i MH-anvisningarna heller.


Vaddå menar du?

Anette & Tottenettanb Thursday, September 17, 2009 4:34:51 PM

Nilla, aha nu såg jag! Om domaren/beskrivaren bryter, då får man inte göra om det igen, men bryter man själv så får man göra om det!
Det fick jag lära mej när jag gick min B-figurantutbildning.. Kan du kanske ha missuppfattat det som sades?

Eller är det nya regler kanske?

NillaNillaoFilippa Thursday, September 17, 2009 4:41:21 PM

Jag tror inte att jag missuppfattade det, eftersom hundägaren pratade om att bryta när hunden inte hade kommit efter en minut och då sa beskrivaren att man bara fick göra om MHt om det var hon som bröt. Kanske man skall ta och kasta iväg ett mail till BHK och kolla vad som gäller ...

Anette & Tottenettanb Thursday, September 17, 2009 4:43:18 PM

Så här står det i mitt kompendium som är tryckt 2004:

Ombeskrivning:
Hund medges ombeskrivning vid högst två tillfällen i det fall hundägaren avbrutit provet.
Hund som under beskrivningen p.g.a uppkommen skada eller av annat uppkommet hälsoskäl inte kan fullfölja medges ombeskrivning.
Minst 6 veckor skall förflyta mellan beskrivningstillfällena.

Det står så här oxå i regeln innan denne:
I det fall där föraren/ägaren avstår skott kommer ruta 5 att markeras (avstår skott). Samtliga rutor är därmed ifyllda och hunden har då genomgången MH och "känd mental status".

Avbrutna prov skall betraktas som provtillfälle.

************************************************

Så om nu hunden lägger på sej under banans gång och man är ett snäpp från skottet och känner att man vill bryta, så kan man alltså avstå skottet och ändå då få "känd mental status" vilket är det man vill ha för att få tävla bruks bland annat..

NillaNillaoFilippa Thursday, September 17, 2009 5:32:15 PM

Tack för kollen Annette up Bra och viktigt att veta!

Märkligt med beskrivningen jag var på dock ... Men hunden genomförde hela MHt, så det gjordes inga fel.

Har mailat dig nu förresten.

Anette & Tottenettanb Thursday, September 17, 2009 6:18:03 PM

Originally posted by NillaoFilippa:

Har mailat dig nu förresten.


yes

Unregistered user Thursday, September 17, 2009 8:17:36 PM

Anna & rackartygen writes: Inte behöver du köpa ny kamera, finns alltid någon att låna! Lidingö brukar ha bra MH:n och bra figgar vad jag vet (har själv haft två hundar på MH där). DTBK ska också vara bra tror jag. Med schäfrarna har jag åkt till OG Eskilstuna, de är suveräna! Proffsiga och jättetrevliga! Hälsningar Anna, Axxa & Faquera - som är här och smygläser ibland. ;) www.rackartyg.net

www.galjar.seGaljar Thursday, September 17, 2009 10:34:45 PM

star Vanja, älg på MH?! Det vore nåt! lol Vilken konstig beskrivare som inte tyckte att det var något konstigt med det!

Jag kommer att ta ut Iris rätt tidigt också.

star Nilla, sorgligt att inte beskrivaren vet vad som gäller! down

star Anette, så klart att det inte är en tävling! Jag tycker att det ska bli skitkul att se hur den lilla Iris springer omkring och får psykbryt i skogen! bigsmile

star Anna, nu när jag kommit på en superbra anledning till att få köpa en kamera, då kan jag jag ju inte gå och LÅNA en! lol

Tack för bra MH-tips! up

Anette & Tottenettanb Friday, September 18, 2009 12:03:23 AM

Originally posted by Galjar:

Anna, nu när jag kommit på en superbra anledning till att få köpa en kamera, då kan jag jag ju inte gå och LÅNA en!


yes Såklart att du ska!!!

Unregistered user Friday, September 18, 2009 7:31:31 AM

www.deamon.blogg.se writes: Åhh, vad spännande! Hoppas allt går bra! Du får berätta ALLT, i detalj, sen ;) Kram/Linda

Susanne kristallen Friday, September 18, 2009 9:03:42 AM

Jag tyckert också att du gör helt rätt i att bestämma själv när du ska göra MH. Det är annat om det är 7-10 hundar ur samma kull, då kan det vara värt att åka långt för att samla alla och se hela kullen.

Hur det än går så vet man oftast själv vad man har i snöret. För mig var skottet viktigast dels för framtida tävlingar och att de verkligen är skottfasta i vardagen. Men det vet du ju redan att hon är. Jag tror att Iris kommer att göra ett bra MH för hon verkar vara en glad och nyfiken typ! up

SandraSandra_Blanca_Ruz Friday, September 18, 2009 9:47:54 AM

Vad spännande med MH! bigsmile Tänk vad tiden går fort jag tycker att det var nyss som lilla Irisen kom hem till er ju.

Klart lilla Irisen kommer att göra ett bra MH! Så spännande det ska bli!

www.galjar.seGaljar Friday, September 18, 2009 10:37:12 AM

star Anette, nu går jag runt här hemma och säger saker som "Vi har ju länge pratat om att köpa en bra videokamera..." till Magnus. Så att han också ska känna sig sugen på en snart. bigsmile

star Linda, nu är det ju ett tag kvar men det lär bli både bilder och film skulle jag tro. Så var inte orolig för att du kommer att missa nåt inte wink

star Susanne, ja hade Iris kommit från en större kull och datumet var spikat osv då hade jag ju självklart tagit mig till Göteborg för ett gemensamt!

Jag är säker på att ja har lite koll på Iris och hur hon kommer att reagera. Men ändå... rolleyes Hur mycket kommer hon att ta i. Just att hon kan gå från noll till hundra så himla snabbt och sällan gör något halvhjärtat. Vad hon kommer att göra vid spökena och dumpen tror jag att jag är mest nyfiken på faktiskt.

star Sandra, skämtar du? Hon kom ju i går och jag vill att hon ska vara en liten plutt! Vem åt upp min valp och lämnade benranglet här? cry

Kul ska det bli i alla fall, jätekul! När ska ni göra de små W'sarna?

Viviviveca Friday, September 18, 2009 10:43:30 AM

Jag håller med övriga. Att sitta och åka så långt för ett MH verkar onödigt. Om HELA syskonskaran var med vore det kanske en annan femma?!

Sen ska du inte vara orolig. Ett MH är BARA EN BESKRIVNING där du själv faktiskt bedömer vad som är bra eller inte. Om du inte vill ha en hund som springer fram till folk som bjuder in den så gör det ju absolut inget om Iris inte vill springa fram på avståndsleken tex. Ska du tävla i brukset är det ju bra om hon är skottfast men även där så är det ju så att vet du att hon är skottfast så vet du. Skulle hon av nån anledning bli störd just på MH:t och reagera på skottet så spelar det inte heller nån roll för det enda du får efter utfört MH är en "känd mental status" och hur den ser ut spelar ingen som helst roll för någon annan än dig själv.

Jag tycker folk oroar sig alldeles för mycket inför MH.na. Det jag tycker man ska använda MH:t till är att ta reda på hur ens hund fungerar och utvärdera det för att sedan använda sig av det i kommande träning. Det är det skitbra till! Men i övrigt är det inget att hetsa upp sig för.

Är man däremot uppfödare är det klart att man vill ha ett "bra" MH på sin hund, men även där är det ju faktiskt så att det är korningen med beskrivning och MT som är det viktigaste anser jag eftersom i MT:t utsätter man hunden mer och därför får du en starkare bild av hunden.

NÄ ta det lugnt Madde, gör MH:t när du känner för det och som sagt....det är du som ska utvärdera resultaten sen för vad du ska ha din hund till och ingen annan. Det kommer gå så bra så up

SandraSandra_Blanca_Ruz Friday, September 18, 2009 12:06:00 PM

lol lol lol Jag förstår precis hur du menar bigsmile


Ja du, jag misstänker att det blir under kennellägret MEN dom kommer att vara 18 månader då så jag vetitusan hur det blir. Vill nog göra det tidigare jag....

Anette & Tottenettanb Friday, September 18, 2009 12:58:37 PM

Originally posted by Galjar:

Jag är säker på att ja har lite koll på Iris och hur hon kommer att reagera. Men ändå... :rolleyes: Hur mycket kommer hon att ta i. Just att hon kan gå från noll till hundra så himla snabbt och sällan gör något halvhjärtat. Vad hon kommer att göra vid spökena och dumpen tror jag att jag är mest nyfiken på faktiskt.


Jag var oxå säker på hur Totte skulle reagera.. men ack vad jag bedrog mej p Det bidde inte många rätt på min gissning! Det gick bättre än jag trodde! up

Renée PerssonRebeAda Friday, September 18, 2009 3:19:53 PM

MH är ju faktiskt även utvärdering utav avkommor till föräldrarna men det är absolut inget att vara orolig över.

Tyvärr så tabbade filmaren till det som filmade Rias MH men det var väldigt likt MT.t hon genomförde. Det som hon gick bet på var den sociala biten med främmande människor. Inte så att hon är rädd utan hon finner dem inte intresanta nog. Ria kan visa rädsla men den går snabbt över och hon kontrollerar lika fort.

Demuz (min förra hund) var rädd för allt och sprang hellre och gömde sig än att konfrontera det han blev rädd för.

Iris verkar inte efter alla dina beskrivningar vara en rädd hund. Hon verkar vara en hund som tycker att livet leker, så jag tycker inte att du skall vara orolig.

Andando Friday, September 18, 2009 3:53:18 PM

Vore så klart kul om ni gör MHt i närheten, så man kan få vara med och se och lära mer...ganska snart är det ju dags för illa B också...

Plastsnören - har Du kollat på Panduro? Har inte gjort det själv ännu men det slår mig att det kan vara rätt place... eller någon jaktbutik kanske?

Unregistered user Friday, September 18, 2009 8:31:22 PM

Lena writes: Nilla, jag vet vilket mh du pratar om och du hörde inte fel, men beskrivaren hade sorgligt nog inte lika bra koll på reglerna som oss andra=)

Unregistered user Friday, September 18, 2009 8:56:21 PM

Lena writes: Jag tycker det är ganska intressant med dom mentala bitarna och även höra hur andra tänker kring det. Nu blir jag lite frågvis angående ditt resonemang, Viveca. Hur tänker du gällande att det är Madde själv som bestämmer om det är ett "bra" mh eller ej? Hur resonerar du kring att det är vid avståndeleken vi bedömmer en hunds dådkraft inte om den gillar/får springa fram till folk eller ej? Tankarna kring att ett mh är en avelsutvärdering som bör göras på så unga hundar som möjligt för att få en rättvisande beskrivning, tycker du är något man bör ha endast för att se hur man skall träna sin hund. Utveckla gärna. Du får gärna delge mig dina tankar om hur du tänker när det kommer till MT och dom förvärvade bitarna en hund får med sig genom livet, säger det mer än en beskrivning där hunden är "rå"?

www.galjar.seGaljar Friday, September 18, 2009 10:19:41 PM

star Viveca, jag är inte orolig för hur Iris ska reagera för själva prestigen i det hela. Jag tycker att det ska bli skitkul och spännade till största delen och längtar till den dagen med mycket nyfikenhet i magen.

Jag håller med dig om att folk lägger för mycket krut på det och tyvärr tycker jag samtidigt att uppfödare verkar bry sig för lite om det. down

Däremot tror jag att de flesta hundar, särskilt om de går ut hyffsat tidigt på MHt, reagerar på instinkt och inte på inlärd lydnad då situationen är så annorlunda från första stund. Att även om Iris är lärd här hemma att inte springa fram till folk som går förbi huset så kommer det ha väldigt liten eller ingen betydelse på MH-dagen.

Har den dådkraft så springer den ut oavsett liksom. Hundens förmåga att samarbeta och vara aktiv med en främling även bort från föraren.

Sen tycker jag att det är sån skillnad på hunden i ålder då den gör Korningen och Mentalbeskrivningen och skillnader för övrigt att jag har svårt att jämföra de två så.

star Sandra, aha! Kul att göra det på lägret men förstår att 18 månader kan kännas lite sent. Men det blir nog precis lika bra ändå! Han är ju samma braiga hund även vid 18 månader. up

star Anette, dåligt formulerat av mig. Jag är säker på att det inte kommer att fegas eller gå långsamt när det är dags för Iris. Men osäker på själva reaktionen. Vad det än blir så tror jag att det blir mycket av allt liksom!

star Renée, ja Linas MH avbröts ju efter dumpen då Lina höll på att skita på sig och stack och sen VÄGRADE gå nära den där läskiga prylen. Så jag har ju inte ens haft en hund som genomfört ett helt MH.

Iris får göra lite som hon vill faktiskt, jag är inte så orolig så. Det är snarare spänd nyfikenhet!

star Anna, ja jag får säga till sen när jag vet var vi ska göra det så att du kanske har möjlighet att följa med och kollla. Om Magnus filmar så skulle jag även vara väldigt intresserad av att någon kanske tar en bild eller två... whistle

Jag ska ut och spåra i morgon tänkte jag. Följa med? På söndag ska jag uppsöka Panduro på Kungsgatan tänkte jag. Vill ni hänga med på stadspromenad istället? Eller bägge? smile

star Lena, det där kan man klura på!

Jag tror att jag skrev vad jag tyckte i svaret till Viveca men det vore kul att få svar även från V.

Anette & Tottenettanb Saturday, September 19, 2009 4:07:21 AM

Originally posted by Galjar:

Anette, dåligt formulerat av mig. Jag är säker på att det inte kommer att fegas eller gå långsamt när det är dags för Iris. Men osäker på själva reaktionen. Vad det än blir så tror jag att det blir mycket av allt liksom!


Nejdå jag trodde inte att du menade att hon skulle göra något sådant här.. p
Utan att man tror att hunden reagerar si och så och så gör dom helt tvärtom vad man trott liksom. För man jämför ju med det som händer i vardagen, typ om man har tränat att hunden inte gå fram till folk hipp som happ och tänker då att "Shit, nu kanske inte hunden är "tillräckligt" social.." exempelvis, och så visar det sej på MH att det är den visst det.. love

Ja typ liksom..

Jag trodde exempelvis att Totte skulle bli mycket "räddare" än han blev, att han skulle springa mycket mer än han gjorde och så vidare.. och så höll han ihop och skötte sej jättebra min lilla Fiit love

Den lilla valpen som nu blivit unghund men som fortfarande är mycket barnslig, känns liksom lite vuxen och beter sej många gånger på ett lite vuxet sätt.. förstår du lite hur jag menar och tänker.. Nu är klockan lite tidigt på morgonen och hjärnan ligger fortfarande i sängen och nannar så det kanske är jätteluddigt detta här.. får gå in och ändra senare idag i sånt fall lol

Jag är så övertygad om att både du och Iris kommer att ha jätteroligt utmed banan och Iris kommer att få kryssen på dom bästa ställena, det är min övertygelse! yes

Renée PerssonRebeAda Saturday, September 19, 2009 9:37:14 AM

Originally posted by Galjar:

Renée, ja Linas MH avbröts ju efter dumpen då Lina höll på att skita på sig och stack och sen VÄGRADE gå nära den där läskiga prylen. Så jag har ju inte ens haft en hund som genomfört ett helt MH.

Iris får göra lite som hon vill faktiskt, jag är inte så orolig så. Det är snarare spänd nyfikenhet!


Du skall vara glad att de åtminstone bröt Linas MH. Demuz borde inte fått genomföra sitt enligt de kunniga. Han var dålig mentalt MHt förvärrade bara saken. Det såg man tydligt på den påbörjade korningen då han redan blev rädd då han skulle hälsa på publiken. Han hade minnesbilder av desslike så när jag fick höra Kornings dommarnas utlåtande så började jag att gråta eftersom att alla hade intalat mig att jag inte hade någon fegis. Jag hade behandlat min hund som en tuffing och egentligen hade jag en hund som var rädd för sin egen skugga. Så att Linas MH inte blev genomfört tycker jag är bra eftersom att hon hann inte bli förstörd utav MHt i alla fall.

Iris verkar vara en riktig pingla så jag förstår din pirrighet.

Jag var den som gick ut på MH banan först i kullen eftersom att jag var den enda som hade genomfört MH förut utav valpköparna i Rias kull. Jag kände naturligtvis en viss pirrighet men jag viste också att jag kan inte göra något åt hennes reaktioner. Hon böjde bara på knäna vid varje skrämselsituation, hon gick fram själv till samtliga moment. Det som fick alla att reagera med ett sorl var spökena. Hon skallmarkerade att de skulle hålla sig på avstånd ingen rädsla eller aggrisivitet utan bara varnade. När spökena vänt sig om och jag släpte kopplet så sprang hon fram och kontrollerade det första spöket med vifftande svans. Då sa beskrivaren till mig att gå fram till det spöket jag hann inte komma halvvägs till det första spöket förrän att hon hade kollat av det andra. Hela publiken gav ifrån sig ett wow.

Så visst är det pirrigt värre att gå ut på ett MH även om man har genomfört ett tidigare. Det enda man skall tänka på att detta är ingen tävling utan bara en utvärdering och man får inte påverka hunden under testet. Jag tänkte då jag gick ut med Ria att skit samma om detta går åt h-vete vi gör enbart detta för att ha kul. Ja Ria tyckte det var skitroligt och blev besviken då det var över för hon ville ha mer.

www.galjar.seGaljar Saturday, September 19, 2009 9:58:20 AM

star Anette, då hoppas jag att du är synsk då eftersom du är övertygad om att kryssen kommer att sitta på de bästa ställena! wink

star Renée, så otroligt tråkigt för lille Demuz att det blev som det blev för honom. sad

Jag var ledsen i början efter Linas MH eftersom hennes uppfödare mailade mig efteråt och frågade "Vad har ni gjort med henne?" så jag kände att det var jag som hade gjort någonting fel. Men det är ju charmen med livet, att man lär sig och blir klokare. Uppfödare får säga vad de vill och komma med hur många ursäkter de orkar efter misslyckade MH, Linas MH visade bra hur hon är som hund.

Sen hade det varit otroligt roligt att gå med på Rias MH hör jag! up

Renée PerssonRebeAda Saturday, September 19, 2009 12:28:15 PM

Rias MH var roligt, det var väldigt likt på korningen och det har jag ju på film. Skall kolla om det finns på denna bloggen annars lägger jag ut den idag.

Sen det du skriver om att uppfödare får säga vad de vill stämmer till en viss del men jag skall även här ge dig en länk på vad för fel/rätt vi som hundägare kan göra för att påverka det hela. Vet nämligen två helt skilda hundar som visat andra resultat än vad de egentligen skulle gjort med andra ägare.

La in infon på min blogg. Snegla under det översta inlägget wink

Viviviveca Tuesday, September 29, 2009 4:52:46 PM

Lena: Jag blev tyvärr sjuk och inlagd på sjukhus en tid så jag har inte kunnat svara och utveckla men jag fick många tankar jag inte haft innan ang MH och MT när jag gick min MH-figurantutbildning och efter diskussionerna där med beskrivaren och övriga deltagare. Det är dock så mycket att jag tror jag ska skriva ett inlägg om det istället och där försöka förklara hur jag tänker och spåna vidare!

Write a comment

New comments have been disabled for this post.