Skip navigation.

Någon form av chihuahua-attack...

,

Det är så sabla tråkigt att gå långa koppelpromenader! Särskilt nu när det blivit så här mörkt och murrigt ute. Jag lägger mycket hellre tid på att åka och träna än att knata men det måste vi ju också träna på. Så att hundarna inte glömmer bort hur man för sig i koppel. (Just vad gäller koppelgåendet så har ju dobermann guldfiskminne konstigt nog..) Jag kör rätt hårt på att gå med ett koppel i var hand med tillhörande hund på varsin sida om mig. Inget dragande och tokigheter vill jag ha. Slaka fina koppel ska det vara!

Det blev i alla fall en långpromenad i mörkret igår kväll eftersom jag skulle jobba natt och husse skulle vara borta några timmar på kvällen hos några kompisar. Jag ville att hundarna skulle vara lite trötta när jag gick hemifrån. Med flit hade jag tänkt ut en väg där vi kunde gå i raskt tempo med minimal chans till möten. Jag ville gå själv och jag ville gå fort och jag ville inte ha någon störning när jag gjorde det.

Helt i enighet med Murphys lag hann vi ju så klart inte särskilt långt innan vi befann oss på en mörk liten gångstig och två chihuahuor kom skällandes mot oss utan ägare i sikte. Att vi inte såg någon ägare var inte så konstigt eftersom det var väldigt mörkt och de två små skuttade ut i ljuset från en rätt ensam gatlykta men jag hörde ingen ägare heller! Så där stod jag med Lina i ena handen och Iris i andra och så glodde vi på de två små som sa bjäff, bjäff och studsade på stället framför oss lite närmare för varje bjäff tills jag stampade i marken och ropade "Neeej!!" Då hörde jag en ägare! En kvinnoröst någonstans i mörkret ville försäkra sig om att jag höll i mina hundar. Ja det gör jag, kan du kalla in dina, svarade jag.

Nu är tydligen inte chihuahua-inkallningar samma som för andra raser och det förklarar nog varför jag aldrig hörde henne ropa på hundarna utan bara mummel och tissel-tassel men hennes hundar sket i alla fall i mumlet och fortsatte skälla och komma närmare under tiden. Eftersom min promenad skulle vara rask och effektiv så slösades det tid och därför började jag gå mot hundarna. Det hjälpte, i några sekunder, innan de kom på att det går lika bra att skälla på två svartingar som rör på sig som det gör när de står still. Så då sa jag att nu går vi till Lina och Iris och så gjorde vi det och plöjde igenom de små. Under tiden som jag gick rakt fram snurrade de två små runt Linas och Iris ben och skällde allt vad de orkade. Jag tror även att en tredje hund dök upp men jag är osäker. Ägaren snurrade också runt våra ben och sa något om att hon inte kunde få in hundarna (det stämde, hon fick inte tag på en enda).

Helskinnade, även om några av oss var lite i gasen, kom vi ut på andra sidan chihuahua-molnet! Det där gick ju bra! tänkte jag samtidigt som jag hörde ett välbekant ljud bakom mig. Bjäff bjäff! Nu skulle de små jävlarna följa efter och skälla oss i häcken istället! Ur mörkret hör jag hur ägaren pratar med någon i sin mobiltelefon och hör henne säga "..gick just förbi med två stora aggressiva..."

Jag är ju sån att minsta lilla ursäkt eller vänligt leende och jag är villig att förlåta och stryka streck över direkt! Men nu brast det för lilla mig istället! Jag hade hennes två jyckar skällandes i häcken på mina och hon pratade i sin mobil under tiden! Det kan hända att jag ropade saker som Ha inte hundar om du inte har koll på dem, håll dem kopplade och något om att jag skulle släppa mina hundar om hon inte ordnade tillbaka sina. Sen slank det säkert ut ett "jävla" eller ett "fan" där i mellan på lämplig plats.

Så då kan man väl säga att den inbygda mätaren för fördomar mot små sällskapshundar lyser rött och blinkar lite just nu.

Vi fick i alla fall vår långpromenad efter det och det kändes ok att lämna dem när jag åkte till jobbet. Husse rapporterade att allt hade gått bra när han kom hem sedan också.
Bloggtoppen.se Husdjur Top Djur & husdjur bloggar online counter

Videoklipp, Iris fritt följAlla duktiga dobermannekipage på myopera!

Comments

Nilla 12. October 2009, 03:58

:irked: :yuck: Förstår att du blev riktigt förbannad! Men jag tror inte det har så mycket med ras att göra, utan vilken ägare hunden har. I ditt chihuahuafall var det ju uppenbart att kvinnan var fullständigt handikappad när det gällde all form av vett och etikett!

Här hemomkring har jag faktiskt inte mött en enda skällande chihuahua och de som varit lösa har kommit som skott på inkallning. Däremot har vi mött flera flatcoated retrivers som gjort utfall, liksom gapande douge de bourdeaux och sk "pitbulls" som jagat oss. Dags att införa obligatorisk hundägarutbildning?

Camilla Karlsson 12. October 2009, 07:24

Ååååååh nej har du oxå råkat ut för det. Här där vi bor är det inga hund-människor som har chihuahua, utan finare damer som är lite mer än oss andra... Därför har dom ingen inkallning heller... Är trött på att det är VI som har stora hundar som ska ta skit. Även av ägarna till dom ouppfostrade hundarna. Det är våra hundar som är farliga, oavsett hur deras hundar beter sig. Jag kommer garanterat säga nästa gång "Kallar du inte in din hund NU så släpper jag min oxå"

Denise Engdahl 12. October 2009, 07:29

Skräll att folk inte kan inse att dom inte har koll på sina hundar,dom skyller hellre på dom stora "aggressiva hundarna" som försöker gå förbi.
Fan va trött jag blir på sånna idioter.

Anonymous 12. October 2009, 08:13

http://lifewithtexas.blogg.se writes:

Vissa ska verkligen inte ha hund, oavsett storlek! Har folk inget i skallen?! Det behövs inte fler människor som ger småhundar dåligt rykte. Jag tycker att det är underbart att se vilken energi du lägger på att fostra dina fina hundar. Jag ska verkligen göra detsamma med min plutt och hoppas kunna ge småhundar (och deras ägare) aningens bättre rykte.
Keep it up! :)

Anonymous 12. October 2009, 09:41

Vanja & Nicki writes:

Grrrr! Fy så irriterad man blir såna gånger! Och att människan har mage att säga att det gick förbi "två stora aggresiva" när det i själva verket är hennes små odågor som inte kan bete sig!
Creds till dig Madde! Du e toppen och du skriver som en gud! Alltid lika roligt att läsa din blogg!
Jag kan tipsa om att kika in på min blogg för att kolla på en minst sagt annorlunda söndagspromenad i skogen. Välkommen in på http://prestberg.se

Anonymous 12. October 2009, 09:59

http://lifewithtexas.blogg.se writes:

Tack för att du tog dig tid att besserwissa lite hos mig. Konstruktiv kritik mottages alltid tacksamt, då huvudsaken för mig är att hitta den bästa lösningen för vovven. Alla har vi varit nybörjare någon gång, så det är perfekt att kunna ta del av varandras erfarenheter såhär. Typen av inkallning jag skrev hittade jag på en hemsida och tyckte att det lät som en rolig grej. Jag uppfattade den dock som något man kunde göra någon gång sådär, och att fokus ändå ligger på ordentlig inkallning. Jag har främst kört den variant du tipsar om (dock ibland utan partner eftersom sambon alltid jobbar) och det går toppen. Just inkallning känns som en oerhört viktig grund inför framtida prövningar ;).

Jag fortsätter att följa er för fler tips och inspiration. Ha en härlig dag!

Catrin Grahn 12. October 2009, 11:44

:yuck: :irked: morr.
Jag åkte buss med en sådan liten sak som skällde konstant. Bjäbb, bjäbb, bjäbb. Suck... efter 10 minuter trodde jag att jag skulle bli tokig. Det enda hundens gamla matte sa var: tyst gubben, inte skälla. Detta sa hon med väldigt låg röst och hon lät inte arg eller bestämd utan nästan berömde hunden för att den skällde istället. Suck!
Jag har full förståelse att dina fördomar mot små sällskapshundar lyser rött och blinkar lite just nu.

Madeleine 12. October 2009, 12:13

:star: Nilla, så klart att det inte har med vilken ras det är att göra!Men nu råkade jag möta två ludiga chihuahuor och de är dem som får ta smällen!

Och ska jag vara riktigt mogen så är det ju inte jyckarnas fel heller. Men som Camilla skrev, det finns många små hundar här med tillhörande no clue-ägare där vi bor.

:star: Camilla, fast då blir du hon som hotar med dina stora aggressiva hund istället fr hon som bara råkar ha en. Jag vet inte hur fasen det ska gå in i huvudet på folk detta men det är kanske ett uppdrag dömt att misslyckas.

:star: Denise, ja lite trött blir man allt!

:star: Sara, egentligen gäller det ju alla storlekar på raser både små och stora. Jag är säker på att knäppisarna är jämnt spridda inom alla raser. :lol: Men just i går var det chihuahuorna som låg i topp på lstan "Raser med puckade ägare"! Men då ska man veta att det är en väldigt snabbt svängande lista det där...

Kollade som sagt in på din blogg och wissrade lite....Den var både kul och välskriven! :yes: Din hund är ju dessutom söt som socker så mitt tips till alla som läser detta är att kolla in den!

Slutligen vad gäller den energi som jag lägger på att fostra mina hundar; just nu känner jag mig mest som gestapo som bara går omkring och är elakt sträng mot mina hundar. :down: Så fan om det inte betalar sig i någon slutände någonstans!

:star: Vanja, tack så snällt av dig! Kollade på din blogg om kattpromenaden, jag visste inte ens att man kunde göra så!

:star: Catrin, är det lag på att man inte får säga "nej" till små hundar eller?

Nilla 12. October 2009, 13:46

Urk så där du och Camilla bor finns det alltså tonvis med stackars vanvårdade småhundar :cry: För mig är nämligen olydiga hundar olyckliga och vanvårdade :irked: Ge kärringarna din bloggadress nästa gång och så sätter du en sticky post överst med lite tips på vett och etikett :happy:

Anonymous 12. October 2009, 14:06

Anonymous writes:

Intressant ändå att det verkar finnas en uppdelning mellan "småhundsägare" och andra. Har haft liten hund i många år och så fort jag hade en åsikt fick jag veta att "ni småhundsägare..." (är mindre vetande?, hur många kurser man än har gått). När stora hundar kom springande och man bad dem kalla in var man en "hysterisk småhundsägare".

Undrar om min personlighet ändras nu när jag har stor hund? En sak vet jag: det är väldigt mycket lättare att ha en stor hund för man behöver inte vara rädd att den blir ihjälbiten, folk lyssnar mer och hittills har alla sett till att hålla undan sina hundar när jag ber dem - stora som små.

Undrar om man gör samma uppdelning i hästvärlden? Det är sådana där ponnyägare...

En hund är en hund, oavsett storlek.

Anna Malmström 12. October 2009, 16:20

Hej!
Ja en charmig liten killa som älskar allt och alla!:smile: Det bästa är ju förstås att försöka få igång mammas lilla yorkshire terrier vilket verkligen inte lyckas:D Men det känns verkligen som han har växt decimeter på bara två veckor! :no:

Anonymous 12. October 2009, 17:02

www.deamon.blogg.se writes:

Vet inte om du kanske missat, påminner i så fall :o :)
http://my.opera.com/Galjar/albums/showpic.dml?album=714378&picture=9658133

Madeleine 12. October 2009, 19:59

:star: Nilla inne i Stockholms Stad råder det koppeltvång utom på Gärdet. Detta tolkar folket här ute som att alla hundar får springa lösa. Plus att det finns många (damer) som har sällskapshund och i övrigt har liten koll. Jag vet inte hur många gånger vi mött små lösa hundar som "bara vill leka".

Tack och lov har kommunen ändrat på sin hemsida och nu står det inte längre att "här råder det inte koppeltvång..". (Jag tror att just den meningen har misslett en del människor..)

:star: Anonym; du har helt rätt i att en hund är en hund. Dvs för Lina och Iris är det skit samma om det är en stor hund eller en liten hund som kommer skällandes rakt mot dem. En del av "småhundsägarna" som vi mött hänger inte riktigt med på det.

Jag upplever nog till större del att det är precis tvärtom, jag upplevs som hysterisk "storhundsägare" som ber alla koppla eller kalla in sina hundar. Det har nog aldrig ens hänt mig att en "småhundsägare" har behövt be mig koppla min(a) hund(ar) faktiskt.

:star: Anna, kul att du börjat blogga med din lilla charmiga kille!

:star: Linda, just det! Selen på bilden är denna (fast gul) http://my.opera.com/Galjar/blog/jag-har-hittat-en-sele
Sen har jag två Björkisselar också.

Anette & Totte 12. October 2009, 20:28

Det som är med små hundar är väl många gånger att dom kommer undan med det mesta. En liten hund som hänger rätt ut i kopplet och skäller är ju bra mycket sötare än när min hund hänger rakt ut i kopplet och skäller rakt ut i kommunen.. Gör dom det sen mot min hund som är en bjässe jämte dom, så lägger tanterna till och med huvudena på sne och tycker att den lilla är så käck och tuff!! Tills min svarar tillbaka.. då åker den lilla in med blixtens hastighet!

Koppeltvånget gäller ju ALLA hundar, oavsett storlek och ras!! Och ska respekteras tycker jag.. Det är ju inte bara hundägare som är ute och går..

Tessan 12. October 2009, 21:45

Jag säger bara vissa människor ska inte ha hund!! Har såå många exempel på just det du berskriver. Oansvarigt! Och tyvärr så är det oftast dom små hundarna som får springa runt bäst dom vill. (även om jag som sagt har exempel på stora hundar också)..

Anonymous 12. October 2009, 22:35

www.deamon.blogg.se writes:

Jaa, Jokke selar har jag bara hört talas om lite smått, aldrig sett på riktigt. Vart finns dom att köpa? Internet? Jag bor ju i Söderhamn, ett pyttelitet ställe, finns bara två djuraffärer här men dom kanske har möjlighet att ta hem, vem vet :) Är ju rätt så svårt med min vovve, han är ju jätte grov över bröstet och smal runt ''midjan''.

Kontaktade Björkis här om veckan och det blir till att göra en special beställning där i från i så fall för måtten passar inte in på Deamon. Hans kroppsbyggnad är ju ''ovanlig'' eller vad man ska kalla det :P haha.

Du skriver att det är ögglor på sidorna (om jag fattat dig rätt) på Jokke selen. Är det inte så på Björkis? Tänkte eftersom jag är ute efter en sele som han kan dra pulka i nu till vintern.

Jag har en idé! Kan du inte ha en frågestund här på bloggen? :) Skulle vara jätte roligt! Att du skriver ett ''frågestunds-inlägg'' som varar i någon dag, så vi har lite tid på oss att tänka ut frågor vi har :)

I och för sig, jag frågar så mycket ändå ;) Men om du har en frågestund så kanske du slipper alla mina frågor ett tag framöver, haha!

Tack för kommentaren och visst är det kul med agility! :) Deamon älskar det!

/Linda

Catrin Grahn 13. October 2009, 05:43

Madde: Jag hör få tanter som säger nej till sina småhundar. Gör dom det så är det ett väldigt tamt nej.
Jag undrar varför dom inte är mer rädda om sina små hundar? Springer dom ända fram till fel hund så....oj oj oj.

Vanja 13. October 2009, 07:06

Skitkärring!!!!!!!!!

Men det här med mumlandet känner jag så väl igen, och jag undrar hur de själva tänker när de håller på så, skäms de inte, är de så korkade så de inte fattar bättre, eller är det för att de är så satans svenska att de inte "kan med" att höja rösten???

Renée Persson 13. October 2009, 21:32

ujujuj

Mitt inlägg med Artikeln passade verkligen hit :wink: Dock så var det ju inte menat så :wink:

Madeleine 14. October 2009, 21:24

:star: Anette och Tessan, jag bara instämmer och håller med jag.

:star: Linda ang selen så har mina björkis-selar inte öglor på sidorna nej, då då lär Jokkes vara bättre för er!

Frågestund? Du är kul du! För mig är det bara att du pepprar på med alla frågor du har i vilket inlägg du vill. Men en sak ska du ha väldigt klart för dig; jag har en blogg som läses av många men jag vet nästan ingeting för det! :lol:

:star: Catrin, det är ett mysterium som jag undrar om vi någonsin kommer att få svar på.. :sherlock:

:star: Vanja, ja kanske lite kärring-varning på henne ja.. Fast sen tänker jag att något kanske hade hänt, kanske alla hennes koppel som hon hade hade pjjat precis där och då och så kom jag klampandes innan hon hann hitta alla koppel i mörkret och fånga in hundarna igen... Osannolikt, men det KAN ha varit så.

Och så tror jag att jag skrämt både en och annan hundägare med min röst då jag är rätt högljudd när det är så... :whistle:

:star: Renée, japp den passade perfekt fakiskt! :up:

How to use Quote function:

  1. Select some text
  2. Click on the Quote link

Write a comment

Comment
(BBcode and HTML is turned off for anonymous user comments.)

If you can't read the words, press the small reload icon.


Smilies