Livet med Ronya bus

Black Treasure Revenue-Riddle

Ronyas Mh

Idag var det då den stora dagen....MH-test. Det gick åt h-vete. Hon bet testledaren. Husse kastade trasan, Ronya skällde och bet i benet, testet avbröts. Nu ska skk bedömma om hon får t.ex tävla eller inte. Men det är inte kul om man ska gå kurser..alla vet ju att Ronya kan bitas och ja hon har gjort det tidigare..vid lek med mindre okända personer, så jag har förbjudit lek förutom familjen som hon aldrig skulle bita. De sa att det var bra att jag inte varnat...då hade de ju varit beredda.
Men jag vet att jag har en helt underbar hund ändå, hon fungerar utmärkt i vår vardag och är snäll mot både barn och människor.

Nynäshamns brukshundsklubb2 årig bröllopsdag.

Comments

www.galjar.seGaljar Saturday, June 14, 2008 5:50:02 PM

Nämen så tråkigt! Särskilt om det är tal om huruvida hon får tävla eller inte också. Linas MH blev ju också avbrutet så jag vet hur tråkigt det känns.

Vet du om några andra vovvar i Ronyas kull har gjort sitt MH ännu?

Maria CarlssonRonya Saturday, June 14, 2008 6:47:35 PM

Nej vi har ingen kontakt...tyvärr. Nu är hon ju kastrerad så inga valpar kan hon ju inte få men det hade ju varit kul med ett MH som inte hade avbrutits. Ronyas mamma klarade det galant och hon gjorde utfall mot människor medans Ronya inte bryr sej......Men det är alltid tråkigt när ens hund biter någon man vill ju inte det...

www.galjar.seGaljar Saturday, June 14, 2008 8:29:02 PM

Gjorde Ronyas mamma utfall mot människor? Oh my lord...

Så klart att man vill att hunden ska göra bra ifrån sig, och jag förstår ev oro att Ronya ska bita någon. Men det är ju samma hund som ni hade innan MHt. Enda skillnaden är att ni nu har fått bevis på saker ni redan verkar ha haft koll på innan. Och att det är mycket bättre att det testas på det här sättet än att det sker på någon förbipasserande i någon uppkommen situation.

Jag såg på kennelns hemsida att hunden Black Treasure Action som är morfar till din hund är en omeriterad herre som beskrivs som;

"...Action saknar ytterligare bruksmeritering. För oss är detta av mindre betydelse eftersom Action har visat sig inneha hela registret av de egenskaper som en bra brukshund skall ha. Han är tex. inte tränad skyddshund. Men han tvekar inte en sekund med att sätta sig i stor respekt hos den människa som på något sätt försöker provocera (tex höja rösten) hans familj."

Det är säkert bara jag, men jag tycker inte att en dobermannhane som reagerar på höjda röster är en särskilt stabil hund och skulle inte vilja ha hund efter en sån individ. Är det dessutom som du säger att mamman till din hund gjorde utfall mot folk så verkar dessutom den osäkerheten gått i arv rätt kraftfullt...

Maria CarlssonRonya Sunday, June 15, 2008 5:16:00 PM

Ja jag håller med dej om morfar Action. Fast jag har träffat både mormor och morfar, de visade inget ont isej då. Vi köpte mamma Nikki som omplacering, min första erfarenhet som hundägare, det visade sej att hon hade haft det rätt tufft där hon bodde tidigare så uppfödaren tog hem henne. Villkoret för oss var att han ville ha en kull valpar efter henne om hon klarade Mh och röntgen och det gjorde hon.

När hon kom till oss var hon väldigt osäker, men inte mot oss, fast det verkade som hon fått stryk hon ville inte att man skulle röra svansen.
Jag gick kurser,tränade, spårade och till slut började allt ordna sej, hon blev mer självsäker och slutade med utfall och dyl.
Då var det dags för valpkullen och hon fick 4 valpar varav en är Ronya, hon dog dagen efter hon fått sina små:rip:

Med Ronya har vi ju märkt att hon är blyg för en del människor, men hon gör inga utfall, vi har ju mindre barn i vår omgivning och de tycker hon om, samt alla i vår närhet, då blir hon överlycklig!!
Vi är ute bland folk och rör oss, hon åker buss och tåg nästan varje dag, så socialiserad är hon. Man kan bara inte leka med henne.....

www.galjar.seGaljar Sunday, June 15, 2008 6:11:38 PM

Åh, så dog hon efter att ha fått sina bäbisar när ni varit så duktiga med henne! cry

Beatrice Hansenam.bulldog Sunday, June 15, 2008 8:46:13 PM

NEJ! Så fruktansvärt! cry

Jag kan tillägga att Black Treasure Action är KORAD och tjänstehund.

www.galjar.seGaljar Sunday, June 15, 2008 9:31:06 PM

Det kanske han var. Men han kommer i alla fall från en kull med 9 valpar där endast 3 är hdfria och har ok ögon.

Resten av kullen är inte kollade varken ögon eller höfter, har C-höfter eller PHTVL/PHPV. Dvs en ärftlig ögonsjukdom.

Beatrice Hansenam.bulldog Monday, June 16, 2008 11:05:07 AM

Så här ser det ut:
4 hd röngen och 4 godkända.
8 ögonlysta och 5 godkända

Black Treasure Attendent HD grad1 (gamla systemet) Ögon ua
Black Treasure Ambition x Ögon ua
Black Treasure Ace-Goliat x x
Black Treasure Attach-Zasha x PHTVL/PHPV    
Black Treasure Apetite x PHTVL/PHPV    
Black Treasure Access HD ua Öga ua
Black Treasure Attention x PHTVL/PHPV    
Black Treasure Adonis HD ua Öga ua
Black Treasure Action HD ua Öga ua

www.galjar.seGaljar Monday, June 16, 2008 10:09:12 PM

Jag vet ju inte ens tillräckligt om avel för att yttra mig, men så fantastiska blev inte A-kullen där Action ingår att jag hade valt att göra om den kombinationen 4 ggr till... (Exakt samma kombination 5 ggr alltså)

Men så är jag inte en uppfödare heller.

Jag hoppas mest på att Ronya får fortsätta tävla och så och håller tummarna för att hon med lite träning kanske i framtiden även klarar av att leka med okända! up

Beatrice Hansenam.bulldog Monday, June 16, 2008 10:33:15 PM

Varför funkar det inte med lek med främmande föresten? Är det något som hänt eller blir det liksom bara för mycket? Var det när testledaren skulle ta "hennes" trasa eller hur var det? Bet hon rejält eller var det bara en sån där nafs och så back undan fort som sjutton?

Maria CarlssonRonya Tuesday, June 17, 2008 5:24:11 AM

Jag kan heller inget om avel, bara vet att Ronya inte skulle få några valpar med tanke på vad som hände mamma Nikki.

Hade tänkt lägga ut filmsnutten som blev, men tvekar för man kan ju få så olika reaktioner från människor.

Ronya visste redan på morgonen att något annorlunda skulle hända, hon är fenomenal att avläsa våra känslor, så hon var något uppstressad redan innan.
Moment nr 1 med hälsning och att gå i väg gick lite väl snabbt kan jag tycka nu i efterhand.....för snabbt för en redan uppstressad hund.

Tyvärr har det hänt förut att hon bitit när folk har lekt med henne, vet ej varför men hon blir otroligt uppstressad, skäller och sen nyper hon, alltså hon har aldrig bitit med full kraft utan nafsat med framtänderna. Det gör ju också skada eftersom hörntänderna har gjort att det ibland gått hål. Hon har aldrig gått till attack igen.

Rådet jag fick på av de på Mh var att jag skulle socialisera henne mer...tycker hon är det med tanke på att hon är med oss jämt, vi bor i ett bostadsområde med fullt av folk och hundar, hon är på dagis och träffar andra hussar och mattar, på landet, ja överallt.

Har också haft kontakt med privattränare (som har haft egna dobermann) för att lära mej lite om just rasen, känner ju ingen här som kan dobermann och ville hon skulle bedömma Ronya. Hon menade på att Ronya beter sej just som en Dobermann, en bruksavlad sådan.

Det som är lite synd i det hela är att jag hade tänkt gå in för träning i höst och vara mer på klubben, hade hoppats på vi kunde starta appellkursen.

Beatrice Hansenam.bulldog Tuesday, June 17, 2008 8:27:43 AM

Men herregud. Det verkar ju inte alls så illa. Var de verkligen tvungna att avbryta för att hon nafsade i leken när hon var stressad! Eller såg de kanske att hon var såpass stressad att hon inte skulle klara de andra momenten. Så var det nog. Och i så fall var det nog klokt, för i ett sådant läge så kan ju hunden bli osäker efter alla upplevelser i ett MH.
Får du möjlighet att yttra dej mot SKK så ska du säga precis det du skrev i detta inlägg.
Jag tycker du ska fortsätta dina planer med brukshundsklubben. Hon behöver det. Och du med. Du får göra henne trygg i olika situationer och på olika platser med olika människor. Undvik sådana situationer där hon blir så uppstressad och när hon är trygg och tycker det är riktigt roligt att åka till bhk så OM DU VILL och tycker det känns bra kan du ju träna på just detta som verkar vara svårt för Ronja.
Du får gärna skicka filmen till mej om du vill. Så kan jag se hur det ser ut men jag tycker som din tränare, det är ganska typiskt dobermann, även om det inte direkt är önskvärt beteende. am.bulldog@risbacka.nu

www.galjar.seGaljar Tuesday, June 17, 2008 9:40:01 AM

Jag håller med Beatrice, fortsätt med planerna på att träna på brukshundklubben! Det är ju dessutom ett ställe som hon kommer att vänja sig vid rätt fort och inte som vid MHt, nåt nytt och obekant varje gång.

Susanne kristallen Tuesday, June 17, 2008 4:11:56 PM

Nej, så tråkigt för er att det blev så tokigt på mh:et! awww
Hoppas att hon inte får tävlingsförbud i alla fall så du kan ha lite mål att sikta mot med träningen. Men det är som du säger huvudsaken att ni vet vart hon står. smile

Angående aveln som BT bedriver så avlar de på väldigt skarpa hundar och det är inget de hymlar om när man köper valp därifrån. Valet gör man själv. Att kenneln valde att använda Action om igen till flera kullar var att Action var den absoluta ögonstenen och de avgudade hans mentalitet och skärpa. Det var/är deras grundstenar i avelsarbetet och som man säkert kan ha 1000 olika åsikter om! wink (Även jag!)

Enligt vad jag fått berättat för mig så var Action outstandning som tjänstehund inom bevakning och en otroligt fin familjehund men väldigt skarp mot främlingar. BT avlar ju medvetet på detta och det är något man får ta i beräkningen när man köper en BT hund.

Alice har också Action som morfar och hon har mycket skärpa och misstänksamhet mot främmande men 110% lojal mot närmaste familjen.
Det beror säkert också på vad dessa hundar blir utsatta för under sitt första år också och jag vet att många BT hundar har farit illa i kombination med det skarpa arvet. Vad har Ronya fått vara med om som liten?

Att hälsan hade kunnat vara ännu bättre i kullen det håller jag med om!
Och personligen skulle jag aldrig blanda en skarp avelshane på en BT tik. Men så är jag ju ingen avelsguru heller men åsikter kan man ju ha! wink

Lycka till med Ronya-gos nu, hon har sitt värde i alla fall!

Maria CarlssonRonya Tuesday, June 17, 2008 5:44:47 PM

Vi hämtade Ronya när hon var 9 veckor, hon har inte varit med om något skrämmande eller farit illa. Möjligtvis kan det ha påverkat något att hon miste sin mamma efter 1 dygn men hon fick ju en surrogatmamma på en gång som tog hand om valparna.
Ronya är som du beskriver Kristallen 110 % lojal mot sin familj och våra vänner. Nikki var likadan men hon hade ju en lite annorlunda bakrund och med tanke på det har vi ju fostrat Ronya med att vistas med oss överallt. Hon är alltid med och uppför sej bra....förutom med andra hundar som vi tränar med framgång på.

Jag får väl hoppas att det går bra när skk ska träffa henne.

Tack för lyckönskningen!

Susanne kristallen Tuesday, June 17, 2008 7:41:57 PM

Ok, jag trodde ni hade tagit Ronya senare men jag ser att jag har blandat ihop Ronya med Nikki! o
Hur som helst så tror jag att vi båda är mer än nöjda med våra vovvar! smile
Du ska se att det går bra när skk träffar henne. Kommer de hem till er eller hur går en sådan "undersökning" till?

Maria CarlssonRonya Wednesday, June 18, 2008 4:14:00 AM

Vet ej så mycket mer än att det brukar vara 2 herrar från skk som tittar på hunden, de ska ta kontakt.
Håller med dej, jag och min familj vill inte vara utan Ronya för allt i världen. Hon är ju vår Ronya-gos!
Däremot vill jag inte att hon ska bita människor.

Write a comment

New comments have been disabled for this post.