Skip navigation.

Tomáš Dlabaja

& orientační běh - I love this game!

Proč se zrušil sprint ve Vrchlabí

Tak začněme trošku vtipněji. V definici sprintu se praví: "Finding the controls should not be the challenge."
Věřím, že mnohým z vás to při vzpomínce na sobotní závod vyloudilo úsměv na rtech, ale některé možná i smutkem rozplakalo.
Schované kontroly samozřejmě na sprint nepatří. Ale to není tak vážná věc, jako kvalita mapy a nesprávné použití symbolů ISSOM a je jedno jestli máme na mysli českou či mezinárodní variantu.

Zajímavým pochybením, ale příjemným pro závodniky bylo, že mapař v úvodní pasáži ztmavil cesty - nebyly šedé jak doporučuje český ISSOM 2007, dle kterého měla být mapa dělána.

Přejděme k jádru problému. Po dohadování s mapařem vám můžu říct, že tím je ona řeka.

Co nám k mapování vodních ploch říká ISSOM?


A tady nastala ta hlavní chyba. Mapař se domníval, že když řeku, kterou nakreslil jako překonatelnou, ohraničí tenkou černou čarou, stejnou jakou lze ohraničit nepřekonatelné vodní toky, tak učiní řeku v těchle místech nepřekonatelnou a tím zároveň nemusí kreslit onen obrovský sráz, který tvoří břeh řeky. Jaktože nebyla tahle chyba objevena žádným dalším člověkem zodpovědným za závod, těžko říct.

Minimálně takhle by měla vypadat mapa v kritickém místě na postupu mezi 22 a 23 kontrolou.

Argumentem obrany bylo, že černá břehová čára je sama o sobě "nepřekonatelným" objektem, což není pravda a i kdyby, tak co dělá břehová čára mezi pláží a městem?! Ta se může použít jen v kombinaci s tmavě modrou vodou pro její zvýraznění. Sama o sobě není ničím, je to tenká linka, téměř o stejné tloušťce jako hranice povrchu v non-urban area, takže vůbec nemůže označovat zákaz překonávání. To v ISSOM zakazují jen tlusté čáry! Na tomhle principu je ISSOM postavený.

Jedna z kategorií měla tenhle postup.
Sráz u kontroly vpravo na začátku postupu(není v mapě)
Ideální variantu jsem nakreslil čárkovaně. Nebyla ale ve skutečnosti řeka opět v korytě obklopeným 3 metrovým srazem? Takže závodník buď udělal čelem vzad a nebo brodil celou dobu. Oproti elitě ale zjistil problém okamžitě.

Při odběhu od naší 22. kontroly jsem se domníval, že si mapař zjednodušil situaci a nemapoval sráz v místě soukromých pozemků, což je samozřejmě možné. Bohužel to tak nebylo.
Navíc jsou na mapě špatně zmapované mosty. Most a řeka - to je mimoúrovňová křižovatka. Proto most musí být ohraničený symbolem pro most, ne plotem či zídkou, která tvoří jeho okraj ve skutečnosti. Protože jinak se most v mapě stává HRÁZÍ řeky. Takže člověk běžící řekou by měl dle mapy běžet řekou, pak přeskočit plotek, dostat se na asfalt (onen most), přeskočit opět plotek a pokračovat řekou. Problém je ale tam, kde je most ohraničen nepřekonatelným plotem. Ve skutečnosti sice pod mostem podběhneš, ale dle mapy tam není žádný most, ty jsi právě porušil pravidlo a překonal si nepřekonatelný plot.

Navíc kousek nad kontrolou 23 je v řece symbol, který vůbec není v klíči. Což je zakázané.

Z pozdější diskuzí se závodníky jsem pochopil, že né mnoho z nich zná základní pravidla ISSOMu, ale znát by je měl alespoň mapař, stavitel a hlavní rozhodčí závodu...

Kupříkladu nechápu, jak se vůbec mohlo stát a pak projít bez protestu MČR ve sprintu v Luhačovicích, kde mužská elita měla jednu z kontrol na ostrůvku uprostřed řeky, kterou bylo zákázáno překonávát. Bylo to první MČR, kde se běželo dle klíče ISSOM a pořadatelé se vůbec neseznámili s hlavními pravidly.

Protest jsem podal především jako impulz budoucím pořadatelům, že je opravdu potřeba dělat věci pořádně a práci kontrolovat, ačkoliv mě to stálo možná hodinu nepříjemných hádek. A to jsem hned tvrdil, že jim to během několika vteřin vysvětlím nad mapovým klíčem. Zarážející je, že můj protest byl jediným. A kupodivu v českém prostředí i uznaným.

Je mi líto těch, co naříkají nad ztrátou budů do rankingu. Mohli byste se občas odprostit od výsledků a bodů.

Nepodal jsem protest proti výsledkům jiných kategorií, protože mým cílem nebylo rušit závody, kterých jsem se neúčastnil. Závod elity byl v nepořádku. A protože to byl závod celostátní, tak by se to nemělo přecházet.

Součástí mého protestu byla i výzva k diskuzi o zrušení české verze ISSOM 2007.

Proč mapový klíč ISSOM 2007 pro sprinty?Italský relax :-)

Comments

petraiva 8. September 2008, 18:08

Mě kromě mapovýho klíče docela rozhodila kontrola č.3 (kamenná jáma, v reálu otevřený kanál v lese). Hledal jsem to 1,5 minuty a pak mě pomohla pořadatelka, která na díru v zemi radši ukázala, stál jsem totiž v tu chvíli dva metry od ní. Podobná perla byla kontrola za zídkou, kam jsem lezl jak spiderman :smile:

dlabaja 8. September 2008, 18:24

:D Jo jo, ta byla výborná, taky jsem pohledal. Aspoň bylo trochu vzrůšo. Kdyby člověk tušil kanál, asi by pak nedělala problém, protože jinak ta mapa bylo dost přesná.
Když jsem ji uviděl vevnitř, byl jsem překvapaný, jako by na mě po ránu ze záchodu vyskočil lampion. Tý jo, co tam uvnitř děláš? :smile:

Anonymous 8. September 2008, 20:46

Starouš ASU 7907 writes:

Žádost o zrušení ISSOMu-cz jsem podal už po Pěkných prázdninách. Snad se tím bude někdo zabývat.
Mě by spíš zajímalo, jak mohly neklíčové značky projít přes mapovou radu, když by měla mít mapu k posouzení dávno před závodem. Já když si vzpomenu na to, jaký dělal její šéf čurbes proti zelenému semiopenu (zelené tečky ve světle žluté - mimochodem značka podle klíče) a vyhrožoval pokutami, tak se mi zdá, že zde někdo měří dvojím metrem.

dlabaja 9. September 2008, 10:35

Impulzem pořadatelům jsem měl na mysli hlavně důraz na zpětnou kontrolu. V podstatě závod byl zrušen kvůli úplně zbytečné chybě. Určitě každý Vrchlabák ví, že kolem řeky je velký sráz. Kdyby se se jednalo o nějaký ukrytý plot nebo zavřená vrata, to je pak hold smůla. Kdyby šel proces kontroly mapař-stavitel-rozhodčí + třeba probíhač tratě, nešlo chybu přehlednout.
Vím, že pořádání závodu znamená spoustu práce a pak vše zhatí jeden protest. Snažíme se ale fungovat jako profesiónální sport, tak bychom měli i ctít pravidla. Ať mi kdo chce namíta, že jsem to zrušil protože jsem nevyhrál. Na tom mi fakt na republikových závodech příliš nezáleží. Ale tyhle závody beru jako přípravu na závody světové a proto nejen mě, ale i dalším závodníkům, kteří to myslí vážně, prospějě, pokud závody v ČR budou mít vysokou úroveň.
Kdybych nepodal protest a jen napsal tenhle článek, odezva by byla minimální.

Jinak nebýt toho srázu, tak mě mapa i trať potěšila a určitě přinesla ony zkušenosti pro ty světové závody ;-) Ani mi nevadilo, že jsme si psali popisy ručně ;-)

Anonymous 9. September 2008, 10:48

Petr Hrouda writes:

Olafe, díky za tenhle rozbor. I člověku, který tam nebyl, te teď jasné o co šlo. Souhlasím s tím, žes ten protest podal (i když si tím koleduješ o narážky, žes v závěru přišel o výhru, a tak...); přinejmenším na národní a celostátní úrovni by vrchlabské řešení mělo být samozřejmostí (pamatuji že jsem byl schopný podobné věci protestovat i na pouťácích, s věkem se člověk přece jen trochu umírní, ale pro top závody není co řešit), pokud orienťák má být sport a ne spolek ohníčkářů.
Nevím (a nemusím vědět) o čem byly ty hádky, ale dokážu si představit - desítky pořadatelů makají měsíce na přípravě závodu a jeden protest pak jejich snahu spláchne do hajzlu - a kdo ten protest podal, je samozřejmě ten zlej. :o( Pojďme se oprostit od tohoto přístupu - prostě jsme lidi, chyba se může stát každému, tak to tak berme a pokud se chyba stane, nestyďme se to přiznat a postavit se k situaci čelem - v tomto případě akceptovat zrušení, protože došlo k ovlivnění závodu. Na druhou stranu pořadatelé se budou snažit bagatelizovat chyby a pokud možno nic nerušit ani neměnit, pokud ze strany závodníků budou čelit atmosféře, že zrušení je hroznej průser a komu se to stane, je vyvrhel orienťáku (schválně přeháním, ale někdy to "visí ve vzduchu", ať už přímo na závodě, nebo následně na webech). Tak zkusme i jako závodníci brát tyto případy jako že chyba se stala, řešení je to a to, hotovo.
(Pro srovnání: Leckomu se asi někdy stalo že disknul štafetu v důležitém závodě. Jaké reakce se dočkal v oddíle, spíš chápavé nebo odsuzující? Vidím v tom srovnatelnou chybu pro jednotlivce jako pro pořadatele zrušení kategorie.)
P.S. Pokud by náhodou někoho napadlo operovat otřepanou frází, že "všichni měli stejné podmínky", tak ho/ji rovnou pošlu do háje! V případě porušení pravidel je tento argument zcela irelevantní.

Anonymous 10. September 2008, 15:19

Flaška writes:

Hele Olafe, bylo asi v pořádku, že jsi podal protest, protože ten závod byl v tomhle místě fakt neregulérní.
Ale nenavážej se do nás, obyčejných rankoholiků, pro které je ranking jediným žebříčkem, zábavou i prokletím. Ono bez toho Éčka za jménem člověku nic jinýho nezbývá, než být rankoholik :-)

dlabaja 10. September 2008, 16:15

To byla reakce na ty, pro které jsou body důležitější než regulérní závod. A že jich bylo na shromaždišti hodně. Takhle by to přeci být nemělo.
Taky je mi líto, že to takhle dopadlo.

Já zas žiju jen z toho Ečka, závody, kde o něco jde, se do ranku nepočítaji (nominačky, MS apod) a tak nemám, kde brát. Nebýt toho srázu, to by byl z Vrchlabí kotýlek bodů :D

dlabaja 11. September 2008, 08:02

Jak už jsem napsal na Ben, byly i diskutabilnější postupy než-li 82-85, podívejme se na kategorie D16A a H16A:

Obzvláště tahle mokrá varianta postupu má své kouzlo :wink: (samozřejmě v reálu to tak nešlo)

Teď nevím, jestli mám být naštvaný nebo šťastný, že jsem si nevšiml téhlé varianty na postupu 4-5 H21E. Teoreticky by byla jasně nejrychlejší, teoreticky... Preferuji objevit sráz až po 22. kontrole oproti brzkému začátku závodu a alespoň trochu si zazávodit :wink:

Anonymous 11. September 2008, 15:25

redkev writes:

Ve slově praví ve frázi "V definici sprintu se pravý" má být měkké dlouhé í. Jinak je to poučný a pěkný článek :-)

dlabaja 11. September 2008, 16:09

Dík :wink: né že bych to nevěděl, ale nějak to po sobě moc nečtu. Ale někomu to asi dost rve oči. Soráč.

Anonymous 11. September 2008, 17:41

Ty voe! writes:

Tohle je vo zkušenostech:),
ale jinak se všim souhlas

Anonymous 11. September 2008, 19:34

Stránky SNA writes:

Odpoledne byl na programu sprint ve Vrchlabí. Byl to celkem pěkný závod, přestože některé kontroly byly schovány více, než je na sprintu obvyklé. Do historie se tento závod ale zapsal něčím jiným. Jistý elitní závodník se nechal oklamat nepřesnou mapou, zvolil nesprávný postup a zastavila ho vysoká zeď, která tím pohřbila jeho vítězné ambice. Podal protest a kategorie H21E byla zrušena.
To, že zvolím špatný postup z důvodu nepřesnosti v mapě se mi stává minimálně desetkrát za rok, ale kategorii mi z tohoto důvodu ještě nikdy nezrušili. I teď po dvou dnech se tomu musím smát. Pokud se budou rušit závody kvůli takové prkotině jako nepřesná mapa, stane se pro pořadatele velkým uměním uspořádat závod, kde nebude zrušena ani jedna kategorie.

dlabaja 11. September 2008, 21:15

Autor má očividně jiný přístup k tomuto sportu než-li onen elitní závodník. Pokud celou situaci vidí takhle, doporučil bych mu přesedlat na radiový orientační běh. Určitě zažije mnohá lepší dobrodružství a bude se smát i déle než po dvou dnech.

Sorry, ale i Brněnská zimní liga má vyšší úroveň než měl zmiňovaný sprint. A to by nemuselo platit u závodu národní úrovně, který se navíc pojí se jménem významného sponzora.

Ale když vidím, že se to závodníkovi SNA stává minimálně 10 krát do roka, tak začínám chápat jeho postoj. Jasně, někdo má rád holky, jiný zase vdolky, asi bych mu doporučoval přehodnit výběr závodů. Víc než 10 krát? To je neuvěřitelná smůla :ko:

Anonymous 11. September 2008, 21:26

Anonymous writes:

Vidím Olafe, že jsi měl opravdu štěstí na JURY, protože být tám někdo jako ten z Náchoda, tak by ti tvé argumenty nestačily. (A dopadlo by to jako vždycky.)

Raději.kvalitně.com :D

Anonymous 12. September 2008, 07:55

vasil writes:

Mohli byste se občas odprostit od výsledků a bodů.

hahaha. to mě opravdu rozbilo!

dlabaja 12. September 2008, 08:57

Asi si měl být na závodech, to by si slyšel, co vše zaznělo. Sport je samozřejmě o výsledcích a bodech (rychleji, výše, silněji) a tom všem na cestě k nim. Ale nesmíš na nich trvat za každou cenu. Vo tom je řeč, Vasile. Nebo už si zapomněl, jak se tvrdě závodilo v H14? :wink:

Prostě mluvíme o kvalitě závodu kategorie "elita", který by už ze své podstaty měl mít odpovídající úroveň...

Jinak za celý víkend jsem si na cenách přišel na jednu propisku Craft. A vo tomhle to je ve sportu taky :D Tohle můžeš dělat jedině z lásky :heart:

Anonymous 12. September 2008, 10:22

Miňa writes:

Hahaha Olafe, třeba kdybys přišel na vyhlášení sprintu, dostal bys i něco navíc.

dlabaja 12. September 2008, 10:34

...a věřím, že by mi to pořadatelé s radostí předali :smile:

Sakriš, dyť já úplně opomněl ještě to tričko, co jsem dal dědovi Homer: Doh! ještě jsem nedorostl do XXL p:

Nějak mi přijde zvláštní vyhlašovat zrušený závod (to už v tu chvíli byl). A tu igelitku včetně obsahu jsem se rozhodl oželet. Bylo by to v rozporu s mým protestem.

dlabaja 12. September 2008, 10:48

A co na to BBM:

V sobotu mezi přípravou závodů si Honza odskočil do Vrchlabí na sprint v rámci HI-TEC Cupu. Závody bohužel poznamenala nejasná mapa a nevhodně umístěné kontroly, které do závodu vnesly prvek náhody. Z pohledu běžce v H21A mi vadilo především:

* Chybějící popisy (v pokynech byly jen všechny kontroly a sledy kódů, a tak kdo neměl tužku a papír, musel spoléhat až na popisy na mapě - což je ve sprintu zhovadilost, zvlášť když se přidá nachytávka typu vnitřní roh zdi v uzavřených obdélníkových základech budovy o výšce přes metr.)
* Kontroly na náhodu - takové, které pokud někdo viděl, jak razí předběžec, získal výraznou výhodu (především č. 72 a č. 75)
* Nedostatečně zřetelné pěšinky v lese (kvůli normě ISSOM 2007 CZ)
* Nesprávně zmapovaná mapa (mezi kontrolami 82-85 na ideálním postupu nebyla vyznačena neschůdná 3m zeď u řeky)
* Celkově laxní přístup pořadatele (maličké shromaždiště, jediné WC, žádná Toi-ka, ...)

Přitom prostor byl na sprint vhodný, převážná část závodu byla moc hezká. Ale za výlet 2x230km, sedm hodin za volantem a startovné + parkovné 140 Kč to asi nestálo, a jak se zdá, ani žádný bod do rankingu nebude, protože se zruší i H21A (H21E byla zrušena kvůli mapě na postupu 82-85 hned, v H21A jsme ovšem daný postup měli také). Soutěžní komise by měla stanovit závazná doporučení, jak pořádat celostátní závody, sdělovat je na seminářích pořadatelů, na školení rozhodčích, prosadit je do smluv s pořadateli a tvrdě vymáhat sankce za nedodržení. A taky by už bylo na čase zničit krtka, vlastně zapomenout na paskvil ISSOM 2007 CZ (a používat výhradně mezinárodní verzi, případně klasický ISOM).

Anonymous 12. September 2008, 12:06

Pozorovatel writes:

Nechoďme kolem horké kaše, problém není ve zrušení závodu, ale ve zrušení závodu zařazeného do rankingu! To je pak jako stoupnout na vosí hnízdo. Obzvláště když bylo dosaženo horšího vítězného času a ztráty ostatních se zmenšily.

Anonymous 12. September 2008, 13:35

Stránka TZL writes:

:D Chyběla na mapě 3metrová zeď u Labe, kterou Bingo horkotěžko vysápal, ale Olaf se od ní "zbaběle" vrátil a podal protest.

dlabaja 12. September 2008, 13:39

Bingo ihned po doběhu v cíli: "To je na zrušení. Já ten protest klidně podám."

Anonymous 12. September 2008, 14:06

Honza writes:

Olafe, nečti kdejaký bulvár jako třeba stránky BBM :)
Za tím, co jsem tam napsal, si stojím ... a tohle byla taky zkušenost (docela drahá - takřka k nezaplacení :D).

I Jára Cimrman objevoval slepé uličky vývoje, takže je cenné, že se zjistilo, jak (také) ne.

Byl bych rád, kdyby se mnou byli lidi ochotní běhat štafety i jinde než na veteraniádě - páč takhle to vypadá, že jsem jel jen pro rankobody (a nikomu nevysvětlím, že mám sprinty prostě hodně rád).

dlabaja 12. September 2008, 14:23

Ve Zlíně se pro změnu všichni veterání bijí, který z nich bude moci běžet s Bingem. A mladí suší hubu. Musíš ze sebe hold udělat žádané zboží :wink:

Jednou za čas musí nutně přijít chyba. Kála napsal dobré přirovnání s disknutím jednolivce při štafetách. Chyba se stala, poučíme se a jedeme dál. Dovolím si citovat i Šéďu: "Kdyby tohle měl být standard, to pak můžu běhat doma na zahradě a nejezdit do Vrchlabí." :wink:

How to use Quote function:

  1. Select some text
  2. Click on the Quote link

Write a comment

Comment
(BBcode and HTML is turned off for anonymous user comments.)

Type the two words displayed in the image below:


Smilies